Crysis 2: поглед към мултиплейър режима

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 17 фев. 2011

Какво е една игра, още повече шутър, без мултиплейър компонент? Нищо и половина. И хората в Crytek го знаят добре. Ето защо компанията обяви, че ще вложи точно толкова усилия в онлайн режимите, колкото и в сингълплейъра на Crysis 2, който вече подложихме на предварителен анализ. Затова сега е време да видим дали визуалното чудовище ще се окаже и онлайн гигант или по-скоро ще потъне в поредицата от посредствени заглавия, които не впечатляват с нищо.

Върху задачата да създадат мултиплейър, който да накара геймърите да оставят за малко утвърдени заглавия като Black Ops или Halo: Reach, се труди сериозен екип от над 70 души от базираното в Нотингам Crytek UK. Всъщност това са същите хора, които създадоха TimeSplitters под името Free Radical Design. Crytek купи студиото през 2009 г. и го направи част от своите ресурси.

Нещо ново, нещо старо

Мултиплейърът в Crysis 2 наистина е доста бърз и динамичен и ще предложи на феновете общо шест различни режима на игра, сред които утвърдени и познати варианти като deathmatch (който носи името instant action в играта), team deatchmatch и capture-the-flag. Всички тях ще може да играете на общо 12 карти. Сякаш в атмосферата витае някакво усещане за движение, което се подсилва от високата скорост, с която играчите се придвижват и нещата се случват. И тук ще видим добре познатата вече формула за развиване на героя, при която спечелените мачове носят ХР точки, които се използват за ъпгрейдване на вашите оръжия и брони, както и за отключването на нови такива.

Новост е ограничението относно максималната бройка на хората в един отбор – тя е 6 на 6. Това определено е различно от общата тенденция при онлайн шутърите, които всячески се стремят да вкарат колкото се може повече играчи на една карта. При Crysis 2 целта е точно обратната. Играта се стреми да елиминира хаотичния мултиплейър и да постави повече отговорност върху раменете на отделния играч. При отбор от 6 души действително всяка ваша грешка може да има много по-сериозни последици, отколкото ако сте дузина играчи.

„Когато в края на играта цялата карта е пълна с трупове, вие оставате с… ами, с трупове. Всеки стреля всеки, куршумите идват от всички страни и всякаква отборна тактика престава да действа. От друга страна, ако на картата се гонят прекалено малко хора, намирането на врага става проблем. Ето защо ние се опитахме да постигнем златната среда, балансирайки между продължителност на битките, броя на участниците в тях и тактиките, които използват”, обосновава решението за ограничените състави продуцентът на играта Нейтън Камарило.

50 нива ви чакат

Развитието стига до 50-то ниво, което не е никак малко. На разположение са четири класа (assault, gunner, scout, sniper) с още пет допълнителни слота, които може да въоръжите и екипирате според вашите желания. Трябва да отбележим, че между отделните класове няма наистина осезаема разлика, както е при Bad Company 2 например, като единственото, което ги отличава са оръжията, които използват. Но дори тогава, ако играете като gunner, а ви се иска да пробвате снайпера, просто трябва да отнемете оръжието от някой паднал враг в съответния клас. Уловката обаче е, че не всички класове са достъпни от самото начало, а отключването им става постепенно, което дава някаква дълбочина на играта.

По предварителна преценка на авторите, за да достигнете последното ниво и да отключите всички пъркове и добавки към оръжията, ще ви трябват около 50 часа. Когато направите това, пред вас се открива опция, подобна на Prestige в Call of Duty – да „рестартирате” костюма и да започнете отначало. Най-крайно настроените геймъри могат да повторят това до 5 пъти. 

По дрехите посрещат

Нанокостюмът е един елемент, който със сигурност отличава Crysis 2 от останалите мултиплейър шутъри. Само с натискане на един бутон може да активирате неговите уникални възможности: armor mode, който за кратко позволява да поемете голямо количество куршуми и stealth camouflage, който ви прави невидими. И то наистина невидими. За разлика от стелт уменията и екипировката при други шутъри, тук наистина ще изчезнете напълно от погледа на враговете си, макар и за кратко. За да не получите нечестно предимство по този начин, има и една уловка – стрелбата с автоматично оръжие, когато сте невидими, съкращава рязко времето на умението, така че по-добрият вариант е да използвате ръкопашен бой. Друг вариант за противодействие на невидимите противници е един от пърковете в играта, наречен tracking. Когато го използвате, получавате възможност да виждате малки, но осезаеми следи, оставени от невидимите. Друг пърк, maximum radar, изкарва на показ на радарите на целия ви отбор местоположението на всички врагове. 

Освен стелт и броня, костюмът предлага и други уникални умения като брутална атака, която може да стартирате, когато сте във въздуха. Тя има унищожителен ефект както върху живи противници, така и върху околната среда, например спрели наоколо коли. Мощният вихър от удара запраща автомобилите във въздуха и ги прави опасни за всички, които се намират в техния радиус. Специално коли не липсват по улиците на виртуалния Ню Йорк, така че те са фактор, с който трябва постоянно да се съобразявате.

Управлението на костюма и познаването на неговите умения без съмнение е ключово за вашия успех. Целта на Crytek e да направи контрола на нанотехнологията максимално опростен, така че да не затруднява дори новаците в онлайн шутърите, като в същото време да позволява и сложни маневри като тази да активирате две функции на костюма едновременно. „Идеята ни е да дадем възможност на играчите да правят това в Crysis, което винаги са искали. В първата игра например нямаше как да спринтирате и да правите огромни скокове, докато сте под прикритието на стелт функцията. Сега вече използвате няколко пласта от функциите на костюма и ги съчетавате”, обяснява продуцентът на играта Нейтън Камарило.

Кои са минусите в мултиплейъра?

Без съмнение мултиплейър демото на Crysis 2 разкри изненадващо голям брой проблем. Най-осезаеми бяха технически бъгове, визуални недостатъци и проблеми с баланса на геймплея (например вече споменатата възможност да ставате невидими продължава да бъде прекалено експлоатирана и без достатъчно ефективно противодействие). Никоя игра не е застрахована срещу подобни недостатъци, но ако се открият навреме, би трябвало да не присъстват във финалната версия. Друго наблюдение, което можем да направим е, че рундовете в онлайн игрите свършват доста бързо. Действително Crysis 2 се играе на бързи обороти, но сесии от по едва няколко минути просто не са достатъчни, за да опознаете нито картите, нито възможностите на екипировката си. Надяваме се, че в крайния си вариант играта ще съдържа опция за ръчна настройка на продължителността на мачовете. 

Залагайки на нанокостюма, Crysis 2 може да намери своята собствена ниша в онлайн пространството. За момента чувствата ни клонят към умерен оптимизъм, но съвсем скоро ще разберем накъде наистина ще се наклонят везните.

Автор: Иво Цеков