Company of Heroes: Tales of Valor

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 12 апр. 2009

Когато оригиналната Company of Heroes излезе през есента на 2006 г., не бе необходимо много време, за да разберем, че това е една специална игра. В нея иначе прекалено експлоатираната тема за Втората световна война бе пресъздадена изключително интригуващо и на съвсем ново ниво. Играчите получиха възможността да поведат своите отряди през една кампания, започваща от прословутия десант в Нормандия и проследяваща съюзническата инвазия в континентална Европа. Играта пожъна универсални позитивни отзиви и спечели редица награди, сред които тази за най-добра стратегия на годината. Година по-късно излезе и първият експанжън – CoH: Opposing Fronts – който предложи две нови кампании, по една от английска и немска перспектива.

Отново е време за героизъм

Макар и наричана стратегия, по своята същност Company of Heroes бе по-скоро тактическа игра, която залага на управлението на малки отряди и изпълняването на конкретни мисии по картата за сметка на масовката от безименни единици, така характерна за по-ранните стратегически игри. Поради това тя принадлежи към едно ново поколение игри – сред които заглавия като World in Conflict Tom Clany EndWar – които придават изцяло различен смисъл на традиционния геймплей. При тези игри класическото събиране на злато, дърва, камъни (излишното се зачертава) остава на заден план, за сметка на микромениджмънта на наличните ви ресурси. Придобиването на нови единици става чрез завладяването на т.нар. стратегически точки, които са разположени по картата. Пак за разлика от по-старите игри, в игрите от поредицата Company of Heroes може да усетите истинските детайли при управлението на всеки отряд. Зуумвайки към вашите войници, може да им давате най-различни конкретни команди като тази да заемат прикритие, да обстрелят противника с концентриран огън или дори да лекуват ранените си събратя.

Новата Company of Heroes: Tales of Valor запазва духа на поредицата и същевременно прибавя и няколко приятни новости. Този път сингъл режима предлага цели три нови кампании, в които може да видите и няколко нови единици, а напълно в традицията на предния експанжън в две от кампаниите ще може да играете и с Нацистка Германия. Освен това играта съдържа и новости в мултиплейър режима, но за това ще стане дума малко по-надолу. Нещо ново, което няма да видим в CoH: Tales of Valor, са нови фракции извън досегашните, но това едва ли може да е голям проблем.

Както вече споменах, в сингъл режима може да изиграете три исторически кампании, всяка от които се развива на самостоятелна карта и е съставена от три самостоятелни главни мисии, изпълнението на които е съпроводено с изпълняването на множество допълнителни задачи. Решението на момчетата от Relic да създадат три отделни, макар и с по-кратки кампании за сметка на една по-дълга, определено е печеливш ход. Причината е, че те действително са се постарали всяка от кампаниите да бъде съсредоточена върху различен тип геймплей, което на свой ред я превръща в уникална сама по себе си. Така например в една от тях командвате прочутия немски танк Tiger, а маневрирането и стрелбата с него са наистина много интересни. За кратко ще ви се наложи да слезете от бойната машина, но в края на въпросната кампания отново се връщате в кабината за финалната порция разрушение и дъжд от снаряди.

Другата немска кампания акцентира върху една случка, позната от учебниците по история като „Битката при Фалезкия чувал”. Всъщност Фалез е град в Нормандия, където през лятото на 1944 г. две от танковите армии на нацистите биват обкръжени от напредващите от запад съюзници. В началото на кампанията поемате група от инженери, които бързо трябва да изградят противовъздушната отбрана срещу настъпващите американски парашутисти. Тази кампания е може би по-малко динамична и в нея се набляга предимно на внимателното маневриране срещу числено превъзхождащия противник, отколкото на директни сблъсъци.

Ако вече се чудите дали разработчиците на CoH: Tales of Valor не проявяват нездрави пристрастия към военната машина на Третия райх, бързам да ви успокоя, че третата кампания в играта е от перспектива на отряд от вече споменатите американски парашутисти, които трябва да извършат десант и да напреднат във враждебната френска територия. Тя е изключително напрегната и още от първия момент не ви оставя много време за мислене. Тук задачите се редят една след друга и екшънът практически не спира.

Независимо с коя от кампаниите изберете да започнете, много бързо ще се запознаете с нововъведенията в играта. Може би най-важното от тях е директният обстрел, който ви позволява да дадете заповед за концентриран огън върху избрана от вас точка или обект по картата. Всяка от единиците, които имат тази възможност, може да подлага на перманентна стрелба вражеските укрепления, докато останалите ви войници изпълняват обходна маневра, за да ударят отстрани или в гръб. Директният обстрел е приложим във всяка от кампаниите, но е от особена важност по време на приключението ви с немския танк.

Освен това всяка от единиците има определени способности, чието правилно използване в подходящия момент може да реши изхода от битката. Стрелците могат да хвърлят гранати, с които да елиминират бързо укрепените картечни гнезда, а танковете да пускат временна димна завеса, която ги предпазва от гърмежите на врага.

Унищожаването на противниците – било то с тактически маневри или с добрата стара фронтална атака – ви дава точки, чрез които може да отключвате нови ъпгрейди за вашите войници. Те са специфични за отделните единици и кампании. Така например в танковата кампания може да въоръжите вашия Tiger с експлозивни снаряди или да намалите времето за презареждане на главното оръдие. Сухопътните единици пък могат да се сдобиват със запалими гранати или да повишават скоростта на стрелба и нейната точност.       

На онлайн фронта нещо ново

Освен подобренията в сингълплейър режима, CoH: Tales of Valor идва екипирана и за солидна мултиплейър битка. Най-напред се предлагат и три нови вида игра. Първият е Panzerkrieg и представлява класическа танкова битка между Съюзниците и германските сили. При нея целта е да бъдат пленени четири главни точки, разположени в диагоналните ъгли на картата. Освен че ви приближава към крайната победа, контролирането на всяка от тези точки ви дава и уникален бонус като сухопътни подкрепления, контролирани от компютъра или ескадрила от бомбардировачи. В Stonewall играчите съвместно ще се борят срещу вълни от непрекъснато нарастващи врагове. Този режим е особено труден, защото силата на противниците се увеличава непрекъснато и кооперативната игра е от ключово значение за успеха.

Последният нов вид игра е Assault, където нещата вече наистина стават лични – тук контролирате само един войник, избран измежду седем различни класа. Всеки клас има свои собствени умения – медикът лекува ранени съюзници, снайперът е смъртоносен срещу вражеската пехота, а офицерът повдига морала и увеличава скоростта на придвижване и точността на войниците. Освен трите нови режима, ще може да видите в действие и няколко нови единици. Всичко това гарантира голямо разнообразие на онези, които вече са се преборили със сингъл кампаниите, а все още не могат да се наситят на играта.

По още веднъж от същото

Идва ред на заключителните думи. Този път задачата не е толкова трудна, колкото при други заглавия. Причината е проста – Company of Heroes: Tales of Valor – прилага изпитаната рецепта, която направи толкова популярна предишните две заглавия от поредицата. И в това няма нищо учудващо – канадците от Relic, отговорни за игрите от поредица Warhammer 40 000, за пореден път показаха, че могат да правят качествени стратегии. Излишно е да ви споменавам колко добре изглежда и CoH: Tales of Valor. Играта използва цели два енджина – Essence, който е собствен продукт на Relic, създаден специално за серията и известния Havoc и придаващ физичните ефекти в играта. Поради това CoH: Tales of Valor изглежда и се държи изключително добре. При наличието на достатъчно мощна машина ще може да се насладите на динамични светлини и сенки, климатични ефекти и дори съвсем детайлни изражения по лицата на героите; причината за последното е, че Essence освен всичко друго е и един от първите енджини за стратегии, които може да пресъздава такива ефекти.

Затова нямам никакво колебание в оценката – CoH: Tales of Valor е отлично допълнение към една от най-добрите стратегии за последните години. Независимо дали сте фен на поредицата или това ще бъде едва първото ви заглавие – което е голям пропуск между другото – няма да останете разочаровани.

Автор: Иво Цеков