Command&Conquer: Generals

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Навремето един приятел казваше, че ако Westwood пуснат празна кутия, върху която е отпечатано името Command & Conquer, ще продадат поне хиляда копия от нея. Наистина това е търговската марка, поставила едни от основните закони в стратегическия жанр. Досегашните игри от серията засягат или далечното бъдеще (C&C: Тiberian Sun), или алтернативен ход на историята (Red Аlert 2). Сега идва ред на стратегия, захапала един от най-болезнените проблеми на нашето време – надигащата се вълна на глобалния тероризъм. C&C: Generals ще ви пренесе няколко десетилетия напред във времето, когато основните съперници на САЩ в борбата за световно господство вече са Китай и международна терористична мрежа от типа на “Ал Кайда”, наречена Global Liberation Army (GLA).

Когато преди време от Еlectronic Arts купиха Westwood, започнах да се замислям за бъдещето на поредицата. Всички знаем, че на моменти компаниите-гиганти правят меко казано “глупости”. Нещото, което дозасили съмненията ми, беше и разцепването на самия Westwood, от който се родиха EA Pacific и Westwood Las Vegas. След краткотрайно проучване установих, че именно EA Pacific – разработчиците на C&C: Generals – са хората, работили над Red Аlert 2 и Еmperor: Battle for Dune. Поне за мен това е достатъчно, за да наточа зъби.

Но стига толкова общи приказки. Да преминем към основното блюдо – самата игра и да видим с какви впечатления останах след няколко дни упорити битки на претъпканите сървъри, където в момента се провежда бета-тестът на C&C: Generals.

За соловата част на C&C: Generals все още се знае сравнително малко, тъй като

бета-тестът е само в мултиплейър

За момента е ясно, че в продължение на 27 мисии пред нас ще се разгърне засукана фабула, гарнирана (естествено) с традиционните за Westwood качествени анимации между мисиите. Но как точно ще бъдат навързани в сюжетната линия трите фракции- САЩ, Китай и Глобалната освободителна армия (GLA), все още е обвито в мъгла.

За разлика от другите игри, носещи култовите две буквички C&C, вече не сте просто поредният главнокомандващ, изкаран с шутове на бойното поле. Сега всяка от фракциите разполага с три собствени генерала и вие ще можете да си изберете в кой от тях да се преобразите. На пръв поглед идеята леко наподобява на WarCraft III. Но както общо между C&C- и Craft- сериите е, че са RTS-та, така и това, по което си приличат вашият генерал ви и Dread Lord-ът, е, че са военачалници.

За разлика от продукта на Blizzard генералите ще имат малко по-различна функция като герои. Всеки един от тях идва на бойното поле със собствено превозно средство и уникални за всеки един функции. Например китайците разполагат с генерал от тайната полиция, който е с доста широк радиус на видимост. Той може да разкрива замаскирани вражи машини и единици (за маскировките – малко по-късно), но при близка среща с два американски танка “Крузейдър” е най-добре веднага да го изнесете от бойното поле барабар с джипа му.

С други думи за момента генералът не е размазващата бойна машина, без която войската ви не би имала шанс срещу противника, но не е и пушечно месо за вражите оръдия и танкове. Интересно ми е дали това нещо ще се запази и след балансирането на бойните единици вследствие на бета-теста. Ще можете да избирате генерала си в началото на всяка битка. Още не е ясно дали в сингъл-кампанията ще можете да правите същото или ще я минете с един и същ военачалник, чието присъствие е вплетено в сюжетната линия. Най-много ми хареса героят-снайперист при американците – въпреки че е сравнително слаб срещу танкове и друга военна техника, той е размазващ срещу пехота.

За жалост генералите все още не са добавени в мултиплейър-теста. За сметка на това тук имах възможност да командвам традиционните герои, които също присъстват в играта и са подобни на Tanya, Yuri и Boris в Red Alert 2. Един от китайските герой или може би по-скоро героиня се нарича “Черния Лотус” и си пада малко хакер(ка) – може да превзема цели сгради, да обезврежда вражески превозни средства или да краде пари от противниковия снабдителен център. Американците пък разполагат с полковник от специалните части на име Бъртън, който е специалист по диверсионните операции. Терористите започват играта с нещо като брат-близнак на Осама бен Ладен, който си пада малко снайперист и с един изстрел убива шофьорите на превозните средства.

Като

геймплей

създателите на Generals са следвали схемата, позната ни от другите стратегии на компанията, или с други думи C&C-стила, който е запазена марка на Westwood. Започвате играта с главна си сграда (загубите ли я, не можете да строите други) и булдозер (или арабин-бачкатор при GLA). С него изграждате останалите съоръжения. Макар и c нови имена, обръгналите в стратегиите ще разпознаят в “новите” сгради старите енергийни централи, казарми и машинни фабрики. Запазената е и досегашната система за получаване на нови единици: строите фабрика – получавате достъп до превозни средства и танкове. После изграждате снабдително депо – сдобивате се с транспортен вертолет ‘Чинук” или камион (GLA отново ползва услугите на гореспоменатите бачкатори), които са еквивалент на харвестерите. Докато строите два нови “харвестъра”, събирате нужните пари, за да разработите нови технологии и да се докопате до по-добри модели танкове и авиация.

Да не забравяме и оръжието за масово унищожение. Една от гениалните идеи в серията присъства и тук – на този етап на играта става дума за римейк на познатите ни такива. Например американците разполагат с “Daisey Cutter” Bomb, която адски много прилича на атомното оръжие на NOD или бомбата на харконите от Battle for Dune. Накратко – то има приличен радиус на действие, който срива по-важните сгради и може да анихилира наведнъж голяма част от войската на противника. Но все пак до версия 1.0 има още доста време и промените, които ще настъпят, ми се иска да не бъдат само по баланс на расите. Бившият Ion Cannon тук носи името Particle Cannon и също е малко променен – с последният patch бе добавена функцията да контролирате лъча и в зависимост от нуждите ви да го концентрирате над някоя сграда или да го прекарате над вражите бойни редове, радвайки се на красивите визуални ефекти, писъците на противника и ругатните на човека от другата страна на мрежата.

War technology

Най-голямото разнообразие е при бойните части. Ще се спра на някои от най-интересните от тях. Освен че почти всяка от единиците си има уникална способност (US-бомбардировачите Aurora за кратко могат да минат на свръхзвукова скорост, да ударят базата на противника и да се приберат в летището, хвърляйки нещастното копеле, което сте атакували, в недоумение какво и кога го е праснало така) ще можете да замаскирате част от тях, правейки ги невидими за противника, освен ако не ги засече с нужната единица. Това умение е перфектно за организирането на засади в офанзивен план, а в дефанзивен често ще спасява някои от unit-ите ви от сигурна смърт.

Пехотата си идва в двата стандартни варианта – редници с автоматични карабини и кашици с базуки. Следват специалните части, включващи рейнджъри, снайперисти и т.н, в зависимост от фракцията, за която играете. Но гръбнакът на вашата армия е бронираната техника. За съжаление войната ще се води само на и над земята – морски битки няма да има. Освен стандартните танкове, ще можете да командвате доста голям арсенал от машини – самолети, хеликоптери, гатлинк-бронетранспортьори (за първи път въведени в Yri’s Revenge), леки бъгита и джипове (тук трябва да спомена за “талибаните”, атакуващи с култовия камион с монтирана на каросерията картечница). Ако съдя по бетата, в играта ще разполагате само с една защитна сграда (Patriot Missile установките на американците например).

Много се шумя около прекалената мощ на американски военни сили и

камиона-камикадзе на GLA

Сладурчето е унищожително за вражите струпвания от танкове и сгради, освен това си върви с два ъпгрейда за увеличаване на радиуса на взрива и силата му. Както и в RA 2 (там с тази екстра разполагаха иракчаните), ще можете да засилите няколко от тези машинки към базата на врага и с нужното управление да нанесете максимални щети. Високата цена на калуина-самоубиец (най-вероятно ще бъде вдигната още в някои от бъдещите patch-ове), малката му броня и сравнително ниската скорост го правят мразен от ръшърите и обичан от тактиците, разчитащи на микромениджмънт и мисъл, а не на внезапен щур в първите минути. Освен това GLA разполага и с терористи-камикадзе. За разлика от камионите, те не нанасят толкова големи поражения, но са значително по-евтини. Само с 2-3 от тях можете да спрете почти всеки танк-rush в началните стадии на играта.

Друга набрала популярност по време на теста единица е Rocket Buggie-то на GLA. Това е невероятно мощен юнит в стана на терористите. Слабо бронирано, но за сметка на това невероятно бързо и с голям радиус на стрелба, бъгито е чудесно за отнасяне на вражите кули или тежко бронираните и бавно подвижни танкове. Перфектно за hit&run атаки в един момент се оказа, че всеки втори в сървърите играеше с GLA заради него. Тактиката винаги беше една – максимално бързо се строят 10 от тях и юруш към базата на противника. Дори след последните промени, които му бяха направени (увеличаване на цената и намаляване на щетите), то май си остава едно от най-смъртоносните оръжия в цялата игра.

Графика от ново поколение

Generals е вторият опит на Westwood в 3D-стратегиите. За целта те са разработили собствен енджин, наречен SAGE. Това, което се крие зад тези четири букви, е невероятно детайлен терен с много различни обекти, като дървета, сгради, дюни, планини, перфектно изобразени и максимално детайлни единици, невероятни експлозии. Всеки път, когато взривите вражеска машина, тя избухва, а горящото шаси отхвърча нагоре във въздуха. Дребни детайли като овъглени трупове, гуми и чаркове от машината, които се пръскат навсякъде, носени от взривната вълна, допълват ефектната картина. Цялата тази красота си има и своята цена – хардуерните изисквания на играта са огромни. Много се надявам това да се дължи на ранната й версия. Ако нещата не се променят към добро, ще се наложи бая здраво да сурвакаме на Коледа, за да можем да се сдобием с нужния хардуер. Звукът, както винаги при Westwood, е на перфектно ниво и подканва за ровене в мрежата, търсейки дали саундтракът на играта няма да бъде издаден на отделен диск.

На финала ще добавя, че това е все пак прекалено ранна версия, за да мога твърдо да кажа:- “да, играта е перфектна” или “не, тази стратегия вони”. И все пак е доста смело е да пускаш подобно заглавие, когато на пазара още властват WarCraft III и Аge of Mythology. Но пък и Westwood не са от страхливците.

Автор: Георги Панайотов