Colin McRae: DIRT

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 05 авг. 2007

Colin McRae сериите стартираха през далечната 1998-ма. Днес, след тригодишно затишие, Codemasters пак издаде шедьовър от серията. Играта е разработена от стария екип и явно авторите доста са искали да се представят на ниво.
Отдавна очаквана, Colin McRae: DIRT дойде, за да ни изправи пред дилемата – ходене на море или тотален ъпгрейд. Но дори и ако сте от Варна или Бургас, пак ще сте изправени пред дилема – тотален ъпгрейд на компа или тунинговане на голфа или астрата. Играта е така завладяваща, че малцина ще устоят на изкушението да не намръщят муцунката на колата, да не сложат чип, за да вдигнат още 15-20 коня или пък спортно гърне. Дори обаче да отложим ъпгрейда, все някога ще трябва да отделим средства за него, тъй като DIRT няма как да не влезе в личната ни колекция от игри.

Огромните системни изисквания създадоха напрежение и най-различни полемики дори по форумите: „Бе, мани бегай, е… т’ва е разработка на военните… с толкоа рам и процесор“ (CR); „Хора, който има такъв комп, да пише. Баси изискванията иска тази игра нямам думи…“ (JORE™); „Моя комп е доста добър, но пак не отговаря на максималните изисквания: Pentium 4 CPU 3.6 GHZ; 2 GB RAM; GF 8600GT, 256MB INNO3D PCI Express и пак не мога да я подкарам на минимална графика…“; „За парите, които ще хвърлиш за ъпгрейд, ако и останалите компоненти са ти като видеото, по-добре си купи един Плейстейшън 2, ако искаш и втора ръка (направо чипосан) и си я свали от нета за ПС2“ (TurboD). Честно казано, не бих се учудил никак

и ако играта тръгваше само на Vista 😉

Така или иначе Colin McRae: DIRT е факт и нека вникнем в същността й. Заглавието DIRT е типично за игрите от серията, тъй като поставя акцент на многообразието от офроуд състезателни дисциплини, комбинирани с асфалтови гонки. Феновете на стандартното рали със сигурност няма да се разочароват от играта. Те ще бъдат приятно изненадани от реалистичността на колите и камионите, детайлността на пейзажа и околната среда, многото кал и потрошени ламарини и не на последно място – истинския шампионат.

Много стари състезателни игри са били визуално впечатляващи, но малко от тях достигат нивото на DIRT, защото тази игра е истинско техническо постижение що се отнася до дизайна на колите и камионите, както и получаването на щетите. Возилата са чудесни, както да ги гледаш, така и да ги трошиш. Не че не знам какво е да счупиш фар, мигач или стоп, или да поодраскаш вратите, ама друго си е да го правиш нарочно, при това с

пълно копие на истинската ти кола 😉

Можеш да загубиш врата, да счупиш стъкло, да обелиш боята или напълно да смачкаш своя автомобил. И ако имаш желание да счупиш четириколесния си звяр, можеш да се блъскаш в огради, храсти и всичко останало по трасето. В същото време всичката мръсотия или кал лесно се залепят по колата, откъдето произлиза и името DIRT. Реалистичността е така съвършена, че когато например връхлетях в една бала с дърва и цепениците останаха под колата, а предните и задните колела – във въздуха, нямаше как продължа и просто трябваше да рестартирам нивото.

Управлението на автомобилите обаче има една особеност – като се опиташ да завиеш, колата се занася много лесно особено при големи скорости и така става неудържима. Не знам дали това е направено умишлено, но при реалното шофиране, все пак не става така (за щастие).

За околната среда също ще споделя само суперлативи – ще усетите автентичната атмосфера и при лъскавите пътища на Япония и при прашните черни шосета на Италия, и в калната и мрачна провинция на Англия.

Изброените дотук визуални шукаритети все пак си имат цена – фреймрейтът и е нисък, особено в мултиплейър. Това се усещаше значително на видеокартата, с която тествах играта – Geforce 7300, която е сред поддържаните, но не и сред препоръчаните. По-висока резолюция също не можах да вкуся. Малко по-дългото от средното време за зареждане е един от недостатъците.
Менюто на играта също прави впечатление. То е безпогрешно създадено и е трудно да се опише. Сякаш най-точно е да се определи като калейдоскоп от плаващи кутии с възможности, които могат да бъдат избрани и се зуумират навътре и навън, когато посочиш нещо.

Показват си статистиките в реално време, като любимото ти превозно средство, средната ти скорост и дори предпочитания терен за шофиране.
В Colin McRae: DIRT ще имате шанс да изпробвате силите си в

6 различни дисциплини

Това са rally, rallycross, hillclimb, CORR, crossover и rally raid. Ако не знаете какво значат всичките тези неща, не се шашкайте – играта така е направена, че всичко е изключително интуитивно. От една страна, сте улеснени с много лесни ранни демонстрации, от друга – с обяснения, озвучени с гласа на шампиона на Америка – Травис Пастрана. Дори никога да не сте попадали на CORR race състезание, няма как да не се ориентирате. Караш си сам и си държиш курса, опитвайки се да постигнеш най-доброто време или състезавайки се с други коли, или с камиони върху кални и черни пътища.

Ще забележите, че всяко превозно средство се управлява по специфичен начин – има голяма разлика например да караш Мицубиши FTO или Опел Корса. Като недостатък може да се определи, че повечето превозни средства създават усещането все едно, че плаваш, вместо да шофираш. Но това е така, вероятно защото, като гледаш всичките тези камънаци, по които се тресе твоята трошка, очакваш и столът под задните ти части да се друса като седалката на кола.

Рали симулацията нямаше да е така забавна, ако не предлагаше много възможности да я изживееш по разнообразни начини – освен че можеш да вземеш участие в индивидуални ралита и серии от шампионати, състоящи се от надпревари с много участници, DIRT предлага кариерен мод, в който можеш да се “изкачиш” в пирамида от събития. Всяко спечелено състезание ти носи точки, които ти отключват следващото стъпало. Получаваш и пари, които ти дават възможност да придобиеш нова кола или оборудване. Съществуват повече от 60 кариерни събития, над 50 нови модела, които можеш да купиш, и повече от 180 вида оборудване, които можеш да си избереш.

PC версията на Colin McRae: DIRT работи и в мултиплейър режим, позволяващ съревнования между максимум 100 човека в Head-to-Head или Point-To-Point състезания. Опциите за мултиплейър обаче са по-ограничени. Има само 2 диспиплини – рали и hillclimb.

Независимо дали ще харесате играта или не, убеден съм, че всички ще я пробвате. Поне в някой интернет клуб, ако не тръгва на PC-то ви :). Разбира се, точно през август е по-вероятно да се чипкате в родното море, но пък тъкмо там има колкото си искаш интернет клубове… А, и да не забравя – пътят до морето, не е една от пистите на Colin McRae! Карайте внимателно и не шофирайте ако сте пили дори и едно малко. Защото в реалността няма опция за рестартиране на нивото.

Автор: Свилен Енев