Civilization IV – тактика

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 31 дек. 2005

I. Начало

Победата е основната ви цел! Без значение каква ще бъде тя – чрез териториално надмощие, културно господство или като изследвате първи необятния космос. И за да я постигнете, е препоръчително да решите какъв точно стил на игра смятате да предприемете. Което означава, че ще се наложи да подберете своя лидер доста внимателно. Всеки има по две от общо осем специални характеристики, които ще ви дават уникални бонуси за вашата цивилизация. Ето ги и самите тях:

Агресивен – склонните към война играчи трябва задължително да имат тази характеристика. Благодарение на нея ще разполагате безплатно с повишението Combat I за всички меле и gunpowder единици, което увеличава силата им с десет процента. А казармите са два пъти по-евтини.

Експанзивен – получавате по две точки здраве на град, което ще увеличава неговия растеж. За това ще спомагат и постройките Granary и Harbor, които са два пъти по-евтини.

Финансов – по-евтини банки и плюс една точка търговия за всяко поле, което генерира две или повече търговия. Парите в крайна сметка никога не са излишни.

Креативен – получавате по две точки култура на всеки ход за град, а колизеумът и театърът са два пъти по-евтини и ще ви помагат да поддържате населението си щастливо. Чрез тази характеристика ще увеличавате влиянието/границите много по-бързо и в началото ще успеете да се доберете до ценни ресурси преди останалите.

Индустриален – лидерите с тази характеристика са най-добри в издигането на чудеса, което става 50 процента по-бързо. Освен това The Forge се строи два пъти по-бързо. Тази сграда увеличава продукцията с 25 процента, добавя щастие от скъпоценни камъни, злато и сребро, дава ви достъп до инженери, но намалява здравето на градовете.

Организиран – колкото по-организирана е вашата цивилизация, толкова по-добре. Ако искате да създадете голяма империя на възможно най-ниската цена, това е идеалната характеристика за вас. Защото разходите по поддържането на “civics” (виж раздел “Управление”) са намалени наполовина. Освен това Courthouse и Lighthouse са два пъти по-евтини.

Философ – великите личности се появяват много по-често. Постройте и чудото National Epic, за да увеличите тяхната раждаемост. Превключете на Caste System, за да получите неограничен брой специалисти, което автоматично означава повече велики хора. Или пък Pacifism, което също повишава раждаемостта им. Освен това университетите струват два пъти по-малко.

Духовен – тази характеристика предоставя доста голяма гъвкавост при преминаването от един начин на управление към друг, тъй като междувременно няма да изпадате в анархия. Например от васалство, за да обучавате по-опитни единици, може без проблеми да превключите на организирана религия, за увеличите продукцията. Освен това храмовете са два пъти по-евтини.

II. Ръководство на градовете

Градовете съставляват вашата цивилизация и съответно – тяхното правилно управление е от жизненоважно значение за успех. А балансът между щастие, продукция и здраве е първостепенен. В началото не прекарвайте прекалено много време в търсене на подходящото място, където да основете своята столица. Но обръщайте внимание на това какви ресурси се намират в района. Никога не използвайте градовете, просто защото искате да разширите териториалната големина на цивилизацията си. Винаги ги издигайте с някаква цел. Най-добре е те да бъдат близо до вода и хълмове. Възползвайте се от специалните ресурси, които са около вас, чрез съответната сграда. Не забравяйте, че може да използвате дърветата, за да увеличите продукцията, което е много полезно още в самото начало, в случай че искате да построите някое чудо по-бързо от останалите цивилизации или да създадете голяма армия за отрицателно време. Не подценявайте ролята на търговията, защото в никакъв случай няма да откриете всички специални ресурси в рамките на вашите граници. Не издигайте каквито сгради ви падне в даден град. Най-добре се постарайте той да бъде специализиран. Например изследователски център. Или пък място, откъдето да наемате опитни единици. Подкрепете неговата роля със съответното чудо.

III. Управление

Доста важно е да решите какво точно правителство смятате да установите във вашата цивилизация. Това става възможно с т.нар. “civics”. Те се отключват малко по малко чрез изследването на нови технологии. Може да превключвате от едно на друго по всяко време, но в такъв случай ще изпаднете в анархия за кратко (освен ако лидерът ви не е спиритуален). Всяка една “civics” изисква определени разходи, за може да бъде поддържана. Така че ако имате няколко наведнъж, може да стопи парите в хазната ви за нула време.

Играчите с по-защитна стратегия на игра могат да използват наследственото управление (Heritage Rule), за да поддържат хората си щастливи и да ги карат да работят. За всеки воин, който е разположен в даден ваш град, ще получавате бонус към щастието на гражданите. Ако искате да нападате останалите – васалството и теокрацията вършат идеална работа. А за онези, които са решили да се съсредоточат в изследването на нови технологии, са предвидени Mercantilism и Representation.

Освен това много от тези “civics” са предпочитани от отделните владетели. Например Луи XIV се кефи на гореспоменатото наследствено управление. И ако го усвоите, ще получите бонус при воденето на дипломация с друг лидер, които има същите интереси.

IV. Великите личности

Великите личности играят доста важна роля в геймплея на Civilization IV. По принцип те могат да се появят във всяка една цивилизация, но ако искате да увеличите този шанс, изберете лидер с характеристика “философ”. Благодарение на тях може да дадете огромно преимущество на своите градове. Когато се роди една подобна велика личност, може да я направите например супер специалист, за да увеличите продукцията, културата и търговията. Великите учени имат възможността да построят академия, която да подобри изследването на нови технологии. Великите художници пък да построят произведение на изкуството, което да даде +4000 култура (особено полезно ако го направите в град, който се намира близо до противников, за да успеете да го привлечете на своя страна). Великите пророци пък могат да издигнат храмове в светите градове, където религията е основана, за да подпомогнат нейното разпространение. А великите инженери да приключат създаването на дадена постройка (например чудо) за нула време. Може да ги използвате и за да получите безплатна технология, което да ви изведе една крачка напред пред останалите цивилизации.

V. Религия

За първи път в поредицата религията играе толкова важна роля. Можете да приемете християнство, юдаизъм, будизъм, индуизъм, конфуцианство, ислям и таоизъм. Те ще добавят +1 щастие към цивилизацията ви. Освен това религията спомага за по-добрите отношения с останалите. Ако изповядвате едни и същи вярвания, ще се разбирате отлично. В противен случай преговорите няма да вървят много добре. Разпространявайте я навсякъде – както в рамките на своята територия, така и сред другите цивилизации. Интересно е да се отбележи, че може да изиграете цяла игра, без въобще да използвате религия. Тя обаче ще ви даде множество преимущества, така че по-скоро не я оставяйте на заден план. Всяка цивилизация може да изповядва толкова вярвания, колкото иска. Което в даден момент може да представлява огромно преимущество, а в друг – истинско проклятие.

Ако не установите държавна религия, няма да имате никакви проблеми с общуването с други цивилизации по отношение на религиозните различия. Така обаче няма да може да се възползвате от преимуществата – повече култура, търговия и щастие. Не забравяйте, че тя винаги може да бъде променяна. Освен това имате възможност да изучите дадена религия, без да я използвате за държавна, което генерира допълнителна култура за всеки един от градовете, в които тя е основана.

VI. Битки

В Civilization IV вече може да ъпгрейдвате своите бойци. Не избирайте специалните им характеристики безразборно. Помислете какво точно ще бъде тяхното предназначение. Ако ще ги оставите зад стените на града ви, наблегнете на защитните им умения. Ако около вас има прекалено много горист терен, използвайте Woodsmen, ако ще нападате други градове, направете го City Raider и т.н.

Ето няколко общи съвета, ако смятате, че бруталният начин е най-доброто средство за справяне с врага:

– изберете агресивен лидер; постройте казарма във всеки град, преди да започнете да обучавате воини; изградете чудесата West Point, Pentagon и Heroic Epic; използвайте васалство и теокрация. Както и Police State, за да поддържате щастието на жителите си по време на война.
– още в самото начало се концентрирайте върху изследването на Archery, Horseback Riding, Bronze Working и Iron Working. Това ще ви снабди с мощни воини максимално бързо. А Metal Casting пък ще увеличи времето, за което да ги създадете. Освен това обърнете внимание коя е специалната единица на вашата цивилизация и използвайте честичко и нея. Обикновено тя е много по-силна от останалите.
– не подценявайте ролята на пътищата. Преди да нападнете някого, просто свържете своята цивилизация с неговата.
– използвайте обсадните единици, за да намалите защитата на града до 0 процента, преди да го нападнете с обикновените воини. И най-вече – за да правите на пух и прах скупчили се на едно място няколко вражески юнита.
– винаги оставяйте някого, който да защитава градовете ви. В началото варварските набези може да се окажат доста дразнещи. Няма да е лошо също така, ако ескортирате работниците и заселниците с бойна единица.

VII. Технологии

В Civilization IV има около осемдесет технологии. Още в самото начало наблегнете на онези, които ще облагодетелстват работниците ви. Използвайте Alphabet, за да може да обменяте изученото с други цивилизации. Но не забравяйте, че те обикновено ще ви предлагат по-слаби технологии и ще изискват от вас по-напреднали. Винаги имайте някаква конкретна цел, когато напредвате през тех дървото. Онова, което ще изучавате, трябва да е тясно обвързано с вашата стратегия. Ако пък построите чудото The Oracle, ще получите една безплатна технология. А The Internet ще ви предостави всичко, което е изучено от две от останалите цивилизации

VIII. Чудеса

В Civilization IV чудесата не са чак толкова мощни, колкото в предните части. Въпреки това все още вършат достатъчно добра работа. Особено ако ги вплетете както трябва в цялостната ви стратегия.

Съществуват три вида чудеса – национални, световни и проекти. За разлика от преди, сега, ако да кажем строите пирамидите и някоя друга цивилизация ви изпревари, всичките точки продукция, които са хвърлени по нея, ще бъдат загубени и няма да може да ги използвате, за да превключите на друго чудо. Това означава, че трябва доста внимателно да планирате какво точно смятате да построите. Използвайте чудесата с цел – най-вече, за да запълните някое слабо място на цивилизацията или да подсилите нейните положителни страни. Можете да ускорите процеса по изграждането им с ресурсите камък и мрамор. Характеристиката на лидерите “индустриален” също помага в тази насока.

Автор: Владимир Тодоров