CivCity: Rome

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 02 сеп. 2006

Какво ще стане, ако два ветерана сред създателите на стратегии като авторите на Stronghold и бащата на цивилизацията Сид Мейър обединят усилия? Ще се получи CivCity: Rome, разбира се – една комплексна и приятна градостроителна стратегия, която ще ви натовари с нелеката задача да издигнете най-добрите, най-щастливите и най-богатите градове в Римската империя.

Civilization + Caesar

Онова, което отличава CivCity: Rome от нему подобните заглавия е, че включва в себе си някои от най-готините екстри на Civilization и ги вплита в геймплей тип Caesar (не е нужно да се открива топлата вода все пак). Неща като изследването на науки, които са групирани в едно комплексно технологично дърво. Те ще подпомагат развитието на града ви по всевъзможни начини. С математика ще увеличите приходите от данъците си. Инженерството ще павира пътищата ви и ще позволи на човечетата ви да щапуркат много по-бързо по тях (пък ако откриете и бетона, ще станат напълно безплатни). Скотовъдството ще подобри производителността на месарите. Ако пък изучите азбуката и преминете през всички необходими науки от този раздел, в крайна сметка ще достигнете до поезията, която ще ви даде шанс да построите Великата библиотека на Александрия – едно от

чудесата на древната архитектура

Това са единствените сгради, за чието издигане е необходимо време (и много ресурси). Те обаче ще дарят града ви със значителни преимущества. С колизеума например ще направите човечетата ви част от едно от най-големите и забавления в Древния свят и това със сигурност ще ги кара да се чувстват по-щастливи. Партенонът пък – символът на белокаменна Атина – ще подобри религиозния ви рейтинг, а Обелискът ще впечатлява всеки, които го зърне.

Чудесата най-общо казано увеличават цялостния ви “цивилизационен” рейтинг – т.е. мерилото за това колко цивилизован е вашият град. Той е изключително важен и определя отношението на Рим към вас. Колкото повече хора сте приютили, толкова по-големи ще са очакванията от столицата. Ако не успеете да ги оправдаете, щастието на народа значително ще намалее, което често се оказва пагубно. И обратното – ако изненадате Рим с прелестните си градини, фонтани и статуи, с перфектната си инфраструктура, която обслужва обществените нужди на гражданите ви максимално ефективно, с високата религиозност и доброто ниво на забавление, всички ще са повече от доволни.

Няма скрито-покрито

Авторите са помислили и за онези контрол-фрийкове, които искат да командват всеки и всичко, и до голяма степен са улеснили начините, по които да следите ежедневните дейности на римляните. Ако кликнете върху някое човече, то ще ви каже от какво не е доволно или кое намира за готино в града. Освен това от него ще изникнат няколко стрелкички с различен цвят, които ще ви покажат къде е дома му, къде работи и накъде се е отправило в дадения момент.

Общо взето обратната информация за състоянието на града ви, която получавате, е напълно достатъчна, за да държите всичко под контрол. Когато кликнете върху даден магазин/работилница например – ще видите радиуса, в който собственикът е склонен да търси необходимия му продукт. Така ще следите производството изкъсо и ще знаете кой от какво се (или ще се) нуждае.

Същото важи и за къщите – жителите им няма да отидат до другия край на града, за да си купят туника, необходима за превръщането на дома им от средна в голяма колиба, а ще действат в съответния радиус. Което ще ви принуждава да планирате разположението на магазините и къщите доста внимателно. Защото колкото по-развит е даден дом, толкова по-големи данъци ще плащат неговите притежатели.

Прави особено добро впечатление, че може да пренастанявате хората си – т.е. да премествате домовете им (без да загубват развитието, до което са достигнали) от едно място на друго, за да освободите повече терен за някоя жизнено необходима сграда например. Това е меко казано страхотна опция, без която животът ви на градостроител щеше да бъде бая тежичък.

На оръжие!

Що се отнася до битките, такова чудо има. Но те са значително опростени – построявате форт и сграда, произвеждаща необходимите оръжия, и готово. Дори на места от кампанията напълно липсват, така че онези от вас, които искат чисто и просто да си строят и да укрепват икономиката на селището си, могат да го правят напълно необезпокоявани от варварските набези да речем. Разбира се, може да избирате и мисии с военна насоченост, но дори и тогава няма да се изисква кой знае какви тактически и стратегически маневри от ваша страна, защото разполагате единствено с два различни по вид воини – легионери и велити. Така че от вас се изисква просто да комбинирате функциите им.

Има си и Civilopedia

Звучи ли ви познато? Че как няма – особено на онези от вас, които имат постоянни мераци да завладеят света в Civilization. Това е поредната екстра, пренесена директно от култовата стратегия на Сид Мейър.

В Civilopedia-та ще откриете кратка информация за почти всеки аспект от живота на римляните от типа на факта, че тоалетните по онова време са били предназначени и за двата пола, а стените им са били декорирани с богове, изпълняващи съответните функции а ла Стерекутиус, покровител на торта, и Крепитус – на лошите миризми. След като се изхождали или изпишквали, пък се измивали с помощта на гъби, забити на дълги пръчици.
Благодарение на Civilopediata-та за първи път научих и че по онова време са се справяли с неизлечимите главоболия чрез трепанация – като са забивали дупка в черепа с цилиндричен уред и са използвали устройство, подобно на лък, за да го завъртат. Чудничко.

Така че сбитият й характер да не ви плаши – на места е особено забавна и си заслужава да й хвърлите поне едно око (между другото римляните са правили дори и очни операции – кой ще ви даде подобна информация?).

Струва ли си?

Макар че CivCity: Rome определено не е върхът на сладоледа, това е един особено приятен градостроителен симулатор, с който бихте могли да убиете малко лятно време. Вярно е, че графиката му изглежда леко ръбата на моменти, а в по-късен етап на игра, когато градът ви се разрасне, се задъхва повече, отколкото трябва, геймплеят е достатъчно забавен и увлекателен. А новите хрумки на Firefly и Firaxis са добре дошли. Пък и освен дългата кампания и редактора на карти ще се натъкнете на няколко сингълплейър сценария, някои от които ви дават необитаема територия, много пари и никакви условия за победа, освен една-единствена цел – да създадете града на мечтите си.

CivCity: Egypt?

Ако съдя по заглавието, CivCity: Rome се очертава като първата игра от една голяма поредица, която Firefly и Firaxis възнамеряват да развиват и обогатяват занапред. Но коя ще бъде следващата цивилизация, към която ще се насочат. Това все още се пази в тайна. Едно обаче е ясно – покрай появата на заглавия като Glory of the Roman Empire и идния Caesar IV ни очакват славни дни за градостроителните стратегии.

Автор: Владимир Тодоров