Castle Strike

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Жанрът на реалновремевите стратегии има сериозен проблем и той се казва „твърде добър и страхотен WarCraft”. Както и да го погледнеш, конкуренцията в този сегмент е леко задушена. Като че ли Blizzard се превръщат в един същински геймърски Microsoft, който лека-полека изпада в монополни настроения. Castle Strike е най-новата реалновремева стратегия на немския издател Data Becker. Поредна за издателя, но не поредна в жанра си – след няколко дни усилена игра съм убеден, че това не е просто следващият клонинг в стил „събери ресурсите, създай голяма армия, убий вразите”.

Трябва да призная, че има нещо очарователно и романтично в игрите, създадени от европейски фирми. Макар че светът на видеозабавленията е доминиран от англо-американски корпорации (предопределеност на историята – все пак всичко е трябвало да започне някъде), все още се намират и сериозни млади хора и на Стария континент, които от време на време биват спохождани от хитри идеи. Съвсем модерно e пък да играеш немски игри – успехът на Far Cry, създаден от група турски германци, е световно признат и това в момента е може би най-горещият изненадващ новак (повече по темата сигурно вече сте прочели няколко страници по-напред). В този смисъл произходът на Castle Strike e поне още една причина да я видите и разцъкате.

Имало едно време…

Темата “Средновековие” в RTS-жанра е хем позната, хем е не дотам експлоатирана в дълбочина. За разлика от сюжетите за Втората световна война например или пък сценария “Извънземни нападат Земята”. Castle Strike удобно се възползва от това и предлага на нашето внимание рицарски сблъсъци, обсади на замъци и развитие на историята от гледната точка на французи, англичани и германци. Сюжетът на играта се развива по модерния за жанра стил с кратки кинематографични препратки, създадени със графичния енджин (Age of Mythology или цитирания вече WarCraft III са най-известните примери за това).

Всичко започва с личната драма на принц Торвалд фон Рабенхорст, чийто замък е нападнат. Всъщност, както става ясно, замъкът не е съвсем негов, а на татко му. Работата обаче е дотолкова оакана, че фон Рабенхорст броди несретен из едни гори, събира деморализирани войници и с тях отива да коли вразите. Историческата обосновка на всички тези сблъсъци е търсена и намерена под формата на историческия конфликт, известен като Стогодишната война. Ако не знаете какво е това, може би е уместно да отидете на кино и да гледате филма „Фатален срок”.

По същество става въпрос за сблъсък между Франция и Англия, в който германците услужливо също се намесват. Общият извод от цялата простотия е, че тези три нации са се клали като прасета, а междувременно е избухнала и чумната епидемия, което съвсем им е разказало играта.
За да има справедливост, ще можете да влезете в три кампании, като във всяка една от тях ще взимате страна според както дойде – или германците са яки, или франсетата, или пък ингилизите, тръгнали от техния остров да си го връщат на романския сбирщайн. Общо 27 мисии, ако сте от любителите на статистиката.

Защо тъгува твоят GeForce

Моделът на игра в Castle Strike ще ви предложи сражения, в които влизате с отряд верни другари, мисии за изграждане на гарнизон и крепост и даже превземане на замъци. Нужно е да се отбележи, че създателите на играта са отделили специално внимание на замъците. Но затова малко по-нататък.

В графично отношение Castle Strike остави у мен смесени впечатления. От една страна, напълно триизмерната среда изглежда подкупващо автентична и интригуваща. От друга обаче, се нареждат проблемите, които според скромното ми мнение са дотолкова дразнещи, та чак са фрустриращи. Цялото това 3D иска як хардуер, т.е. трябва да имате стабилна чисто нова графична карта, за да издържи на германските полигони, които идат на талази. На второ място се нарежда камерата, която автоматично определя „най-добрия” ъгъл на видимост. По правило, както знаем, се намира точно в най-тъмното и забутано кьоше. Липсата на ръчни настройки за погледа върху действието ви поставя в нелепи ситуации от типа: сега, когато се завъртяха нещата, аз всъщност напред ли трябва да изпратя бойците си или назад?!

Castle Strike е силно екшън ориентирана реалновремева стратегия. Факт е, че и тук присъства събирането на ресурси, но основният акцент е поставен върху обсадната техника, армията и замъците. Така например селището с фермите, къщите, ковачницата и всички останали екстри са извън замъка. Работата по нивята, рязането на дърва или строежа на нужните сгради е напълно автоматизиран процес.

Това ще рече, че с помощта на един плъзгач се определят приоритетите на крепостните труженици. Ако го преместите най-вдясно, те през глава започват да секат дърва, да трошат скали в каменоломната и т.н. Плъзгачът най-вляво пък означава, че бачкаторите ще се занимават повече със строителство и поправка на разрушения.

По този начин общо взето през цялото време можете да концентрирате усилията си върху битките и обсадите. Така Castle Strikе насочва вашето вниманието изцяло върху управлението на замъците.

Замъкът е специално звено в цялото действие. Той не може да бъде построен просто така, използвайки предварителна селекция с елементи в менютата на работниците. Първо е необходимо създаването на първоначален план-скица и намиране на добро място (скали и всякакъв чакъляк вършат перфектна работа).

Едва след това идва строенето на кули, ровове или отбранителни съоръжения. В случай на нападение разделението на замъка от индустриалните сгради създава нови стратегически предизвикателства. Ако реагирате твърде късно, войниците ви първо трябва да достигнат до подпалените ниви, за да прогонят натрапниците.
Ако пък заплахата е забелязана на време, крепостта е сигурно убежище за всички, докато подготвите ответната си реакция.

Taктико-стратегически галимации

По принцип целта в мисиите е горе-долу една и съща (с изключение на най-първите) – построй замък, защити го и след това прати армия да разруши крепостта на колегата. Бойните действия са особено интересни. Машините по онова време са били от второстепенна важност. Определяща за развоя на битката е числеността и спецификата на войската ви. Армията се управлява от специални герои (като споменатия вече веднъж принц фон Рабенхорст), които дават колективни умения на простите пешаци. Наред с това във войската се обучават и различни специални единици като например войник-сапьор, който прокарва тунели и подкопава буквално вражата обител.

Друга интересна особеност е комбинативността на военните части. Казано с думи прости, всеки войник е мултифункционален и може да бъде използван за различни цели. Например, за да подкарате един трибушет към калето на врага, се нуждаете от точно определен брой жива сила, която да бъде използвана като екипаж на оръдието. Кавалерия пък може се прави, когато имате в наличност коне и натоварвате върху тях пеши войници.

Колкото е куца системата с камерите и ориентирането в триизмерното пространство, толкова програмистите и дизайнерите на Castle Strike са се постарали при ефектите от взривове, огньовете и сблъсъка на жива сила. Някъде през 14-15 век очевидно за първи път са започнали да използват експлозиви за военни цели, защото в арсенала на армията ви са включени и първобитни средновековни “гаубици”. Обсадната машина требушет пък разрушава с видим резултат целостта на противниковия замък. Въобще – мания.

Всъщност Castle Strike страда от един-единствен проблем – липсата на разнообразие. Макар че идеята й е свежа и интересна, макар че бяга от каноните на жанра и предлага алтернативни възможности за стратегическо планиране, очевидно бюджетът не е стигнал за наемането на достатъчен брой кадърни сценаристи. Иначе Castle Strike успешно се намества в своята ниша. Струва си да я инсталирате, дори само за да й хвърлите един поглед.

Автор: Александър Бойчев