Car Tycoon

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 12 фев. 2002

Икономическите стратегии, известни повече като Tycoon-и, обикновено са поле за изява по-скоро на зрелите геймъри. Винаги е било по-лесно да вземеш railgun-а и да пръснеш главата на някой бот, отколкото да се потиш пред монитора и да се оправяш с проблемите на някоя фирма, било то и само наужким. Излизали са какви ли не Tycoon-и. Бумът в близкото минало беше свързан със заглавия като Railroad Tycoon, Transport Tycoon, Pizza Tycoon, както и появилите се малко по-късно Rollercoaster-и. Всяка една от тези игри приковаваше геймърите пред техните монитори по няколко часа всеки ден и превръщаше и най-обикновения играч в мастит бос на фирма, която прозивежда нещо си.

Напоследък започнаха да излизат един куп вариации по темата – управление на ски-курорт, зоопарк и т.н. Оказа се, че и в този жанр все още има доста хляб. И ето че немците от Fishtank Interactive и техния локален производител, Vectorcom също се решиха да изпробват силите си в него.

Както личи по заглавието, в Car Tycoon ще се сблъскате с проблемите на фирма за производство на коли. Естествено, нищо на този свят не е толкова елементарно, колкото звучи. В един момент се оказва, че ръководството на такава корпорация въобще не е лесно. Както обикновено, всяко начало е трудно. За съжаление важи в най-голяма степен за икономическите стратегии. В началото на играта започвате само с един завод и офис за продажби. Вашата фабрика може да произвежда само по една марка коли едновременно. Ако искате да имате по-разнообразен асортимент и по-бързо производство, ще ви трябват няколко поточни линии. В зависимост от своя вид, магазините могат да предлагат две или четири различни марки. Проблемът обаче е друг – на практика не можете да строите сами нито заводи, нито магазини! Закупувате сградите само и единствено чрез търг. Така че не само трябва да се включвате в залаганията, но и да ги печелите.

Сглобяването на различните типове возила също не е проста работа. Всеки един модел се състои от четири основни компонента: двигател, окачване, вътрешен дизайн и купе. Разбира се не можете да комбинирате мотор на камион с каросерия на Фолксваген “Костенурка”, нито пък претенциозно обзавеждане – с евтино возило. Всичко трябва да е съобразено. Затова ще ви помага една специална скала, която показва доколко дадена част е съвместима със сглобените до момента авточаркове. Разполагате и с

вярна дружинка от инженери

които да разработват нови компоненти. В играта има седем класа коли (small, medium и large sedan, convertible, sport, pickup и van). За всеки един от тях има различни изисквания към четирите вида компоненти. Точно оттам идва и огромното разнообразие на модели и разработки. Според авторите може да срещнете над 260 типа уникални возила, които да бъдат адекватни (в смисъл, че не се броят камионите за превоз на крави с купе на лимузина и двигател на мотопед).

Освен двете най-основни сгради, в играта има и още много други постройки: банки, рекламни къщи и т.н…. Ако в един момент бизнесът с коли ви доскучее, можете да започнете да въртите далавери с акциите на различни компании.

Car Tycoon предлага два типа игра. Единият е добре познатият ни вариант за open-ended game. В нея подхващате малката фирмичка, бореща се за място на пазара, и играете колкото ви душа иска. Започвате от 1950 година. Можете да изберете и кампанията. В творението на Vectorcom и Fishtank има над 25 сценария, които охващат периода от 1950 до 2000 и имат различна крайна цел (примерно да продадете пръв 150 кoли, да развиете компанията до фирма на стойност 2 милиона долара и т.н.). Каквото и да изберете, в самото начало на играта започвате с чаркове и средства за два типа коли, които можете да разработите. Целта ви е да се развиете и да превземете пазара по най-бързия възможен начин.

Графиката и звукът

Ако трябва да обърнем по-голямо внимание на графиката и звука, спокойно мога да кажа, че те са съвсем прилични. Обаче винаги ми е било адски неприятно, когато в някоя иначе приятна игра няма “Option menu”, както е и в този случай. Нито може да се коригира нивото на сложност, нито да се пипнат някои детайли, които дразнят, нито дори да се сменя разделителната способност, която е 1024х768.

Иначе атмосферата на игта е доста автентична. Разхождайки се по картата ще забележите, че анимациите по нея създават някакво усещане за истинска градска обстановка. Според авторите има 250 вида различни сгради, което мен малко ме съмнява :-). Имате възможност за zoom (приближаване и отдалечаване) по картата, което вече е не звучи модерно. Ако баче гледате сградите на максимално увеличение, те със сигурност ще ви се видят леко размазани. Саундът също е на прилично ниво (като за такaва игра) и не писва моментално. 

Зачеквайки въпроса с техническите характеристики трябва да споделя, че според мен е крайно време tycoon-ите да се поразвият малко. Смятам, че на всички е писнало да гледате света от една и съща перспектива и да слушате същия еднотипен саунд. Енджинът с фиксирано местоположение на всяка сграда и динамика на превозните средства и пешеходците много напомня на Traffic Giant с някои подобрения. Ако много се запалите по Car Tycoon, можете да предизвикате още три приятелчета и да изясните вднъж завинаги кой е най-добрия продавач на коли. 

Разни

Авторите са си поставили за цел да пресъздадат атмосферата Америка от 50-те. Дали се е това получило, аз лично не бих се осмелил да коментирам, защото просто не съм стъпвал на щатска земя и съм твърде млад :-). Според някои фенове играта много добре е пресъздава обстановка в стил Детройт. Според други обаче единственото общо нещо между Car Tycoon, Детройт и 50-те са колите :-). Има фенове, които се оплакват, че са попаднали на немски версии (играта все пак е правена от германци). Спокойно мога да ги утеша с това, че много загорели геймъри играят поредната част на Final Fnatasy на японски :-).

Ако трябва да сме честни, Car Tycoon ми допадна. Естествено, не ме зариби толкова, колкото Transport Tycoon Deluxe, но да си кажа не съм и очаквал това да се случи. Просто този тип tycoon-и май вече поостаряха. Всичко си плаче за 3D и готин, динамичен саундтрак.

Автор: Орлин Широв