Call of Duty: какво вещае бъдещето?

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Цифрите около Call of Duty вече започват да звучат направо невероятно. Само за двата месеца през 2011 г., в които Modern Warfare 3 се появи на пазара, на нея са били навъртяни над 639 милиона часа. Последното засега издание от поредицата донесе на Activision над един милиард долара само за първите 16 дни на пазара. Като цяло серията Call of Duty е продала около 100 милиона бройки в историята си. През годините в над различните й превъплъщения са работили цели десет студия: Treyarch, Sledgehammer, Raven, Gray Matter, Pi, Spark, Amaze, Rebellion, Ideaworks и създателите на играта Infinity Ward.

Какво следва от тук насетне?

Стратегията на Activision относно Call of Duty се опира на три основни елемента. На първо място това е главната серията, носеща подаглавието Modern Warfare. След това идва “половинката”, която обикновено се разработва от Treyarch и излиза на всяка втора година. Накрая идва и Elite – социалната мрежа, която предлага и платен абонамент на най-запалените фенове. Нейната функция е както да удвоява приходите от серията, така и да служи като рекламна платформа за нейни бъдещи заглавия.

Когато стартира успоредно с Modern Warfare 3, Elite беше бъгава и Activision се нуждаеше от известно време, за да я направи напълно функционална.

“Изпитахме някои технически проблеми при пускането на услугата и това подразни феновете ни”, призна шефът на Activision Publishing Ерик Хиршбърг, след което добавя леко шеговито: “Думата “Call of Duty” плюс думата “платен абонамент” автоматично разпалва гнева на много хора в интернет”.

Въпреки това нещата за Elite вече изглеждат по-добре. Към февруари тази година услугата има около 7 милиона потребители, 1.5 млн. от които са платени абонати. Междувременно Хиршбърг обяви, че Elite 2.0 ще стартира успоредно със следващата Call of Duty игра и ще предложи “няколко доста иновативни функции”.

А това ще бъде новата Black Ops 2

След като в продължение на няколко месеца играта бе най-лошо пазената тайна в гейм индустрията, днес Black Ops 2 вече е факт. В интерес на истината в средата на февруари Amazon France дори посочи името й в свой каталог с предстоящи заглавия, но по настояване на Activision всички линкове и информации за играта бяха премахнати. В същото време източници, близки до Activision, твърдят че именно Black Ops 2 е била играта, която шефът на компанията Боби Котик е обявил на закрито събрание на инвеститорите още през ноември миналата година.

Анонсът на футуристичния шутър дойде точно на 1 май, а датата на излизане е 13 ноември тази година. Всъщност “футуристичен” е малко силно казано, тъй като играта ще ни пренесе в близкото бъдеще, но без съмнение Treyarch ще използва това, за да въведе нови действащи лица и оръжия във вече поизтърканата формула. През ноември Black Ops 2 ще има съперник в лицето на новия Medal of Honor, но това едва ли ще попречи за успеха на играта. В същото време слуховете твърдят, че Treyarch най-сетне е получило пълен карт бланш за неограничени човешки и финансови ресурси – нещо, което студиото винаги е изтъквало като проблем при работата си по Big Red One и World at War преди време. Според звуковият дизайнер на Treyarch Колин Айерс, в новата игра ще се завърне и любимия на мнозина зомби режим заедно с традиционния солиден онлайн геймплей.

Какво ново на другия форнт?

Докато Treyarch работи по Black Ops 2, както Infinity Ward, така и Sledgehammer Games вече публикуваха обяви, че набират персонал за нова Call of Duty Игра. Тъй като за разлика от Ubisoft Activision няма практиката да използва няколко студия за една игра, можем спокойно да заключим, че става въпрос за съвсем отделно заглавие или дори две. Включването на Sledgehammer в работата по Modern Warfare стана на пожар в резултат на скандала около Infinity Ward, но Activision вече гласува пълно доверие на студиото.

По всяка вероятност Call of Duty на Infinity Ward и/или Sledgehammer ще се появи през ноември 2013 г. и далеч не е изключено това да стане с премиерата на следващия ХВОХ или PlayStation. Затова най-сетне можем да очакваме нов енджин и съвсем нова история. Последното се налага и поради факта, че бившите шефове на Infinity Ward Джейсън Уест и Винс Зампела водят продължителна съдебна битка с Activision относно името Modern Warfare, така че най-вероятно няма да го видим като подзаглавие догодина.

В сферата на вероятностите

Докато ангажиментът на Treyarch и Infinity Ward не подлежи на съмнение, останалите слухове около Call of Duty попадат в графа “предположения”. В основата на Sledgehammer са хора, работили преди това във Visceral Games, където създават Dead Space. Ето защо един от по-екзотичните слухове гласеше, че ще видим Call of Duty в космоса или дори екшън приключение от трето лице. Засега това не може да бъде потвърдено по никакъв начин, но поне е сигурно, че съдбата на Sledgehammer Games на този етап категорично остава свързана с Call of Duty.

Темата за ММО по шутъра също се обсъжда от известно време, но едва ли има друг жанр, който може да се похвали с повече прекратени и провалени проекти, така че не можем да разчитаме на подобна игра докато не чуем официален анонс. Вместо това Activision пусна free-to-play Call of Duty за китайския пазар, която ще прилича на Need for Speed World. Тя обаче е предназначена за нуждите на азиатските геймъри и едва ли ще я видим на запад.

Ще има ли respawn за Respawn?

Помните ли името Respawn Entertainment? Това е студиото, което Джейсън Уест и Винс Зампела основаха заедно с около тридесетина бишви служители на Infinity Ward, когато групата изпадна в немилост пред Боби Котик. Засега не сме чули нищо съществено от тях, освен че Respawn флиртува с конкурента Electronic Arts.

Съвсем скоро обаче това може да се промени, защото на 7 май 2012 г. започва делото, което ще реши съдбата на марката Modern Warfare. Ако Уест и Зампела спечелят, те ще получат правата върху нея, което означава, че има реална възможност за Call of Duty спин-оф извън Activision.

В централата на ЕА също мълчат по въпроса, като шефът на EA Games Франк Гибо вече изтъкна, че не иска да създава вътрешна конкуренция на шутърите Battlefield и Medal of Honor, така че ако партньорството на компанията с Respawn доведе до нещо, то ще е по-скоро sci-fi шутър. Засега в каталога на ЕА има едно необявено заглавие за март 2013 г. Колкото и да ни се иска да коментираме точно тази тема, наистина не можем да кажем нищо повече. Едно е ясно – Call of Duty успя да извоюва статуса си на геймърски феномен, сега обаче на поредицата се налага да направи по-трудното и да го запази.

Автор: Иво Цеков