Breakneck

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 04 авг. 1999

За успешната продажба на една стока се използват какви ли не похвати, които би трябвало да я направят по-привлекателна за потребителя. Един от тези похвати е свързан с често употребваното в търговията твърдение: “Плащаш едно – получаваш много”. Подобен е и случаят с новата стара игра, наречена с подходящото за случая име – Breakneck. Играта е нова, защото стана популярна под това име, а е стара, защото преди около година тя се появи на пазара под името N.I.C.E. 2. Най-вероятно създателите от немската фирма Synetic не са били особено доволни от продажбите, защото сега в ръцете на геймърите – почитатели на компютърните ралита е същият продукт, но с леки подобрения, допълнения и най-вече под ново име. Иначе Breakneck е уникален по своите мащаби проект, съдържащ в себе си почти всичко, което съвременният геймър би могъл да си пожелае от света на виртуалните състезания с автомобили. Невероятното съчетание от разнообразни возила и различни варианти за игра е толкова голямо, че съвсем спокойно бих могъл да я нарека – “енциклопедия на компютърния рейсинг”.

Играта съдържа в себе си две абсолютно различни по вид състезания – аркадно и шампионат. Аркадният вариант е стандартното, тип “Need For Speed” рали, което е по-подходящо за тези, които са привърженици на изпълнените с динамика, напрежение и високи скорости игри. От друга страна, аркадната форма би могла да свърши чудесна работа за подготовка преди впускането в сериозно състезание, без да се притеснявате от грешки, които после да се чудите как да поправяте. Разбира се, при този вариант няма да имате веднага достъп до всички коли, но това не бива да ви смущава, защото още след първия спечелен старт ще получите порядъчно количество бонуси. Интересно е, че не можете сами да избирате нивото на трудност. Авторите на Breakneck са предвидили да започвате винаги от най-ниското ниво на трудност (Rookie) и след като натрупате определен точков актив в рамките на шест състезания ще преминете в следващото по трудност равнище. Забавна е също възможността след всеки старт да си сменяте колата. Така хем няма да ви омръзне бързо, хем ще може да проверите способностите си като шофьор както на свръхмощен спортен автомобил, така и на най-обикновена малолитражка, и всичко това в рамките на едно състезание. Това обаче крие и сериозен риск от неуспех, тъй като возилата са различни не само по форма и размер, но и като поведение на пътя. За да избегнете този проблем, просто потренирайте самостоятелно (Single Player), където ще имате достъп до всички автомобили и писти. Ако пък вече се чувствате подготвени и си падате по поставянето на рекорди за време, можете да опитате Timeattack в двата му варианта – за една обиколка или за цялата писта.

Различните автомобили (общо 43) са разпределени в девет групи. В първата, наречена Premium, са включени спортни автомобили, които странно напомнят модели на различни световно известни производители, но явно от Synetic не са били склонни да се охарчват за правото да използват запазените марки и така като пример вместо BMW, ще откриете Bavarian Eagle Coup. Втората група са ретро-автомобили, но с подчертано спортен характер. А в най-забавния клас возила с многозначителното име Bonsai ще попаднете на някои от легендите на автомобилостроенето като ГДР-класиката Tрабант, наречена Rennpappe, което в доста свободен превод би трябвало да означава нещо като “картоненият бегач”. Не е подмината и друга немска автомобилна класика – “бръмбарът” на Фолксваген се подвизава в Breakneck под името Kugelblitz (кълбовидна мълния). Любителите на Формула 1 също няма да останат разочаровани, тъй като ще могат да се пробват с болид, който притежава забележителни качества. В групата Special ще намерите три возила – картинг с обем на двигателя 50 куб.см, спортен автомобил, който е в състояние да развие скорости над 500 км/ч и градски автобуси, наподобяващи до болка познатите ни Икаруси. Трите МПС-та, заедно в едно състезание представляват покъртителна гледка, която трудно може да бъде забравена.  Ако пък си падате по сцени, от които лъха на уиски и кънтри музика може да опитате състезание с гигантски камиони. Не питайте как точно се прави това по тесните и засукани улички на някои от пистите, но гледката определено е впечатляваща. Любимите ми монстер трекове също заемат своето достойно място. Жалко, че няма някоя писта, която да е подобна по релеф на софийските улици, за да може тези страховити возила с огромни гуми да се развихрят с цялата си мощ. За мое голямо учудване те са в състояние да развиват скорости от порядъка на 180-200 км/ч, което съчетано с тяхната неустойчивост прави от състезанието незабавимо преживяване. Следващата група е съставена от така наречените суперкартове, които са изключително мощни, бързи и маневрени състезателни коли и по динамичните си характеристики могат да бъдат сравнени само с болидите от Формула 1. Ако желаете да участвате в едно изключително напрегнато и с драматични обрати състезание, в никакъв случай не бива да пропускате възможността да застанете зад волана на суперкарт. Последната по реда си, но не и по удоволствието, което предизвиква, група е наречена с гръмкото име Shoot Out. Ако съдите по името и смятате, че при надпреварата с тези автомобили ще пада голяма стрелба, значи сте много близо до истината.
Всяка от тези свръхбързи коли е въоръжена с цял арсенал от най-разнообразни оръжия. Това са самонасочващи се ракети, гранатомет, мини и всякакви други гадости, с които може да вгорчите живота на виртуалния или реален противник.

Като графика играта изглежда прекрасно. Пистите са изключително разнообразни и са едни от най-красиво оформените, които съм срещал. Специалните ефекти са на изключително високо ниво и смятам, че биха зарадвали вкуса и на най-претенциозния геймър. Колите са моделирани перфектно, независимо че липсват екстри като анимирания шофьор в Need For Speed IV и Speed Busters. Интересното е, че всички тези визуални благини са реализирани изключително рационално, така че да вървят на всеки съвременен компютър с подходящ видеоускорител при разделителна способност 1024/768 със скорост около 50 кадъра в секунда. В играта има вграден Bеnchmark, така че ако проявявате интерес към способностите на вашето РС, да можете лесно и бързо да проверите как се справя. 
Звукът е едно от големите достойнства на Breakneck. Цялото многообразие от коли, камиони и автобуси е озвучено с особено голяма доза реализъм и по този начин перфектно допълва и без това много приятната като динамика и визия игра. Не толкова приятен обаче е баналният хардрок, който би трябвало да внася допълнителни емоции в бесните надбягвания, но вместо това действа приспивно, а и в крайна сметка ако не е по вашия вкус – просто го изключете.

Добро впечатление оставя и възможността за многобройни настройки. От особено голямо значение за поведението на колата на пътя е гравитацията. Ако оставите на зададената стойност, ще трябва тепърва да се учите да управлявате автомобил при условия подобни на лунните, което означава, че при всеки скок ще излитате във въздуха, ще падате към земята сравнително бавничко, а върху коя страна на автомобила ще се приземите е друг въпрос. За тези, които не се справят много добре със завоите, е предвидено да могат да преминават през дърветата, които и без това са много. Nitro е реактивна добавка за по-бързо ускорение, но трябва да се използва разумно и то при ситуации, в които ще се налага да набирате бързо скорост. Прекаленото му използване крие сериозния риск да останете насред пътя с повреден двигател. При желание от ваша страна можете да включвате или изключвате опцията, според  която по колата ви ще остават следи от всяка катастофа. Всички тези настройки могат да променят до неузнаваемост духа на състезанието, така че ако ви поомръзне – променяйте  смело – резултатът определено си струва.

Ако искате да се впуснете в стандартния вариант на игра, наречен шампионат, ще трябва да се заредите с огромно търпение и да имате поне в началото някъде близо до вас упътването към играта. Причината за тези мои съвети е сблъсъка ми с невероятно объркания, нетипичен и сложно организиран интерфейс, който се усложнява допълнително от бавната, объркана и на места крайно нелогична подготвителна фаза на всяко състезание, която включва неща като: избор на автомобил, закупуването или наемането му, сключване на договор със спонсор, тестване на автомобила, планиране на графика за стартовете и какво ли още не.
Всичко това не е случайно, тъй като Breakneck е изключително комплексна игра, която предлага прекалено много възможности, но ще ви бъде необходимо известно време, за да ги разучите и да можете да се възползвате от тях. За тази цел хората от Synetic са измислили анимирания помощник Еди, който ще ви подсказва какво е необходимо да направите, а така също от неговата уста ще излизат и съобщенията за това, което сте пропуснали или не сте избрали правилно. Преди да закупите автомобила, с които смятате да се състезавате, е хубаво да знаете, че добрите модели струват такива суми, с които вие не разполагате. Най-добрият вариант е да приемете предложението на Еди и да се сдобиете с возилото, което той ви предлага. При всяко положение това ще бъде балансиран автомобил, с които все пак ще имате шанс да се класирате на някое по-достойно място.
В зависимост от средствата, които имате в наличност ще можете да си купувате най-различни добавки, така че да направите автомобила си конкурентноспособен. Много важен е и изборът на шампионатите, в които ще участвате. В серията от състезания с Premium Class на разположение ще имате най-модерните спортни автомобили. В този случай решаващи понякога са и стотните от секундата, така че преди да си опитате късмета в реално състезание е желателно да направите няколко тренировки, за да опознаете подробно трасето. По подобен начин стоят нещата и в Classic Class, с тази разлика, че ще ви се наложи да управлявате класически модели от 50-те и 60-те години. Най-добре ще е да започнете от Bonsai Class, защото автомобилите са евтини, много по-лесно управляеми, а и все ще получите някакви пари (не много, но е по-добре от нищо). А в крайна сметка и това е единият от пътищата към крайната цел – The Champion of All Classes. За да спечелите тази титла, трябва да победите във всички шампионати, което не е никак лесна задача, особено като се има предвид, че те са различни не само по отношение на автомобилите, с които ще участвате, но в тях ще се наложи да се сблъскате с противници, чиито умения нарастват непрекъснато.

В почивките между официалните стартове можете да заработвате допълнително в различните състезания със суперкартове, камиони, болиди от формула 1 и монстер тракове, които са измислили авторите. Във Fox Hunting, подобно на Hot Pursuit в поредицата Need For Speed, ако играете ролята на преследван, целта е да успеете да се откъснете от вашите преследвачи в продължение на повече от тридесет секунди, ако пък желаете, можете да минете в отбора на ловците. Почувствате ли се прекалено потиснат от непрестанните загуби в шампионата и лошото класиране, можете да си отмъстите като се въоръжите до зъби и разбиете компютърните си противници в Shoot Out Mode. 

Трябва да имате предвид, че шампионатът и аркадният вариант на практика са две абсолютно отделни и независими една от друга игри. Не се надявайте, че успехите, които сте постигнали в едната игра, ще се прехвърлят към другата. Независимо какво ниво сте достигнали в аркадната форма, шампионатът ще започне за вас от най-ниското равнище (Rookie).

Като изключим сложния интерфейс и бъркотията от правила, Breakneck (N.I.C.E. 2) на немската фирма Synetic е явление в света на компютърните ралита. Богатството от автомобили, разнообразието от най-различни форми и варианти за състезания, перфектният геймплей, чудесната графика и звук я нареждат сред еталоните в този жанр на компютърните забавления.

Автор: Владо Георгиев