Braveheart

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 04 сеп. 1999

Напоследък все по-често и по-често успешен филм е последван от екшън-игра. Понякога резултатът е окуражителен, а понякога се получава пълна боза! На пръв поглед, като се знае репутацията на Eidos, можете отново да очаквате нещо подобно – да се въплътите в ролята на Мел Гибсън и да трошите глави и каски наляво и надясно! И много ще сбъркате – произведената от шотландската компания Red Lemon Studios игра няма НИЩО ОБЩО с едноименния филм!!! Всъщност истинското й заглавие е Tartan Army и представлява много сериозна стратегия на тема боричкането между отделните шотландски кланове за земи, власт и богатство. Освен това концепцията на играта е нова и интересна – виждал съм много стратегии, но тази наистина не може да се оприличи на нищо от направеното досега! И, разбира се, по някое време се появява Eidos и показва закупените права за направа на игра по филма Braveheart. В резултат са променени някои имена на шотландски вождове, добавени са няколко филмови клипа с ОТВРАТИТЕЛНО качество и за озвучаване са използвани гласовете на истински артисти от филма. Клиповете наистина са неприятни за гледане и освен това обикновено нямат нищо общо със събитията в самата игра – например нападате някой съседен шотландски клан, а гледате кадри от битка между шотландци и англичани; колкото до озвучаването – по-добре беше изобщо да го няма – дикторският глас е безизразен, скучен, монотонен и досаден! Въобще всичко, добавено от Eidos, стои като мърлява кръпка, направена от некадърен шивач!
Въпреки това, ако сте любител на стратегиите, си струва да се занимаете сериозно с тази игра!

Тя се състои от две основни части – стратегическа (която наподобява донякъде Lords of the Realms 2) и военно-тактическа (или, казано по-простичко, битки в реално време) тип Myth 2. По време на стратегическата част ще трябва да ръководите производството на храна (farmers и bakers), добива на дървен материал и камък (за строеж), копаенето на желязна руда и коването на най-разнообразни оръжия, щитове и брони; освен това ще са ви необходими дрехи и бижутерски изделия (които могат да се продават или в случай на нужда директно да се обръщат в cash за хазната ви). С времето работниците ви трупат experience и повишават производителността си, а оръжейниците се научават да коват по-добри оръжия и брони.

Друг съществен момент на мирния живот е търговията – можете да изпращате кервани, които да пренасят стоки между ваши различни градове или да закупуват изделията на съседните кланове; освен това можете да обявите до пет вида от вашите стоки за продан и ако цената е изгодна, скоро чуждите търговци ще започнат да пристигат и да ви носят приличен допълнителен доход.

За да добиете представа колко сложна и комплексна е икономическата част на стратегията, ще добавя, че в едно владение може да има по един главен град (capital) и допълнителни селища, които да оползотворяват наличните ресурси на областта; естествено обаче можете да завоювате и чужди територии и градове – а общият брой на клановете е около СТО (за щастие, само шестнадесет от тях имат претенции за господство, а останалите са предназначени да бъдат жертви). Във всеки случай обаче няма да сте напреднали много и ще се окаже, че трябва да управлявате цял куп селца и паланки – и тук вече няма да можете без помощта на компютъра. Можете да оставите на опция “auto” управлението на търговията, добива на суровини и на производството, като укажете в какво съотношение да се разделят ресурсите military/people/trade и се намесвате, когато имате някакви специални изисквания или намерения (надявам се не е необходимо да ви споменавам, че е добра идея да обръщате повече внимание на важните погранични градове). 

Най-важното е, че колкото и добре да развивате икономиката си и колкото и да са многобройни градовете ви, дори на най-ниското ниво на трудност няма да минете без сериозно количество битки. И като казвам битки, представяйте рицарски сражения между Дон Кихотовци! Много по-големи придобивки можете да постигнете, ако използвате измама, предателство, коварство и двуличие – въобще всяка гадория, за която се сетите, ще ви бъде от полза. И още нещо – за разлика от много други игри, тук компютърът е много добър противник – той с огромно удоволствие използва срещу вас целия си наличен арсенал от подлости! Войските ви не могат да постигнат почти нищо, ако не са водени от предводители (leaders) и това автоматично прави лидерите първостепенна цел независимо дали е по време на битка или в мир. Например можете да нападнете и да убиете или плените противников лидер в момента, когато е дошъл при вас с дипломатическа мисия и обратното – ако вашият вожд заедно с многобройните си елитни телохранители е отишъл на малко парти при съседите, изведнъж да извадите мечовете и да отрежете главите на събутилниците си. Освен това отрядите ви могат да пленяват противникови кервани или под прикритието на нощта да изпратите малък отряд от “командоси” да обере някоя чужда съкровищница, да запали оръжейния склад или дори да ликвидира някой досаден вожд. Разбира се, излишно е да казвам, че можете да подкупвате противниковите лидери и ги примамвате в собствения си лагер или пък да ги оставяте да работят за вашата кауза в чуждия град… и освен това няма как да получите доказателство, че този, който се е съгласил да се присъедини към вас, не е всъщност нарочно изпратен шпионин.

Самите битки действително доста приличат на Myth 2 – водените от добри лидери ваши воини могат да изпълняват различни маневри или престроявания или да се втурват в устремна атака (charge). Ако врагът е успял да построи някакво укрепление, няма да можете да превземете съответния град без да сте разрушили предварително укреплението и за това обикновено ще имате нужда от тарани, стенобойни катапулти и подвижни кули (които се доближават до стените на укреплението, за да могат войниците ви да се прехвърлят безпрепятствено оттатък стените). Това прави защитеният дори само с keep град доста трудно превземаем, но имайте предвид, че дори и най-простото укрепление изисква огромни количества камък и дърво и по-добре не се захващайте с него, ако нямате развита икономика и ако не искате строежът ви да продължава няколко години.

И сега лошата новина – това са вече станалите традиционни графични бъгове! На теория играта освен софтуерния поддържа D3D и 3Dfx режими. На практика обаче май под D3D се има предвид Open GL, което е странна неразбория за компания с претенциите на Eidos.  Ако държите да играете тази доста добра и много интересна стратегия, задължително инсталирайте от диска на  PC Mania току-що излезлия patch.

Автор: Генко Велев