SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Влизам във финалния завой с пълна газ и едвам успявам да овладея автомобила си. „Готовo, свърши се”, мисля си, докато хвърлям бърз поглед в огледалото за обратно виждане и установявам, че преследващото ме Audi е доста назад. И в този момент нещо се случва. Ярка мълния разцепва въздуха и ме удря в тила. За момент губя контрол, а с него и ценни метри преднина. Audi-то почти ме настига, а колата ми е в окаяно състояние. Точно тогава решавам да използвам последния си жокер – автоматичната поправка на автомобила. С едно натискане на бутона колата ми е като нова, а заветният финал вече приближава. Когато го пресичам с пълна скорост, всичко сякаш се слива в една еуфорична картина.

Обратно към реалността

Само броени дни след като видяхме Split/Second, на старта застава новия Blur. Тъй като срещата с продукта на Black Rock Studio ме остави леко неубеден, подхождам предпазливо и към Blur. Играта обаче е дело на ливърпулското студио Bizarre Creations, известно с конзолната си рейсър поредица Project Gotham Racing, което автоматично ме окуражава. Освен това, за разлика от Split/Second, Blur притежава лицензирани автомобили, което винаги е плюс за атмосферата.

Но това не е реалистичен рейсър и неговите достойнства трябва да се търсят другаде. Blur е построен съвсем просто – за да достигнете заветното лидерско място в света на автомобилните състезания, трябва да елиминирате девет от най-добрите противници. Но това не е толкова лесно, защото преди да се доберете до всеки един от тях, ще трябва да натрупате достатъчно умения и популяност, за да ви обърнат те внимание.

Стъпка по стъпка

Популярността в играта се измерва под формата на брой фенове, които имате. Те ще се увеличават с всяка ваша победа, както и с изпълняването на различни мини-задачи по време на самото състезание като това да минете през определен брой врати, да изпълните каскада или да откриете скрит power up. Максималното ниво, до което може да увеличите вашите поддръжници е 25, което честно казано е малко озадачаващо, предвид че е постижимо доста преди края на играта.

Самите състезания са само три, но поне в първия момент ви изглеждат напълно достатъчно. В класическия race трябва да пресечете първи финала в конкуренцията на вашите противници, които на момент могат да бъдат повече от дузина. В checkpoint имате същата задача, но в по-изчистен вид – целта е да се придвижвате между определени участъци от трасето в рамките на определеното време. Накрая остава destruction, където пък трябва да отстраните колкото можете повече противници.

Спечели, изстреляй, задмини

Както вече сте забелязали, Blur е 25 процента състезание и 75 процента аркада и за да го оцените по достойнство, трябва добре да разберете това. Поведението на колите е средно по стандартите на жанра, като до известна степен се усложнява от невъзможността да промените изцяло клавишите за управление, което значи, че ще трябва да използвате един от двата предварително зададени варианта.

Всъщност бутонът, който трябва да ви интересува най-много, е този, който служи за активиране на различните power ups. Те са разхвърляни на определени места по пистата и може да имате няколко  едновременно, които да поставите в съответните слотове. Най-хубавото е, че нито един от тези бонуси не е по-силен от останалите, а ключът към успеха се крие в правилната преценка и използването на всеки един тогава, когато ще ви донесе най-голямо предимство.

Вариантите са най-различни. Ако искате да получите решаващо предимство на права отсечка, трябва да се стремите да придобиете Nitro, което за момент увеличава скоростта. Shock временно отстранява колите, които влизат в обсега му, докато Shunt изстрелва заряд по тези пред вас. За разлика от Split/Second, където веднъж излезли начело на групата, нямаше как да тормозите онези зад вас, тук за тази цел съществуват Mines, които може да оставите зад гърба си. Необходимостта да догоните тези пред вас, докато в същото време пазите и гърба си, е една и от по-интересните черти на играта и придава динамизъм. Накрая с Repair може да поправите пораженията, които другите състезатели са ви нанесли.

Когато спечелите достатъчно състезания и фенове, трябва да поработите и над специалните изисквания, които всеки един от деветимата босове има към вас. Някои от тях са достатъчно лесни, за да ги постигнете в процеса на игра, но други са свързани с изпълнението на специфични задачи, които изискват повече усилие. Но пък ако веднъж се изправите срещу боса и го победите, печелите нова уникална кола и допълнителни модификации, които може да използвате върху повече от 70 коли от 4 класа, които имате на разположение в играта.

Бързи и красиви

Пистите в играта са общо 30 на брой и са разпръснати по 14 различни точки на земното кълбо, от Холивуд, през английското крайбрежие при Брайтън, до Барселона. Сред тях има градски трасета, широки открити пространства и планински писти с остри завои, където всяка една грешка може да бъде фатална. Общото между тях е, че всички изглеждат красиво и ефектно. Във визуално отношение Blur ни оставя със смесени чувства, защото под лъскавата външност се крият някои не особено добре направени модели. Все пак включването на дребни детайли като специални ефекти при катастрофите или наличието на шофьори, които наистина сменят скоростите в колата, придава приятен вид на играта. Озвучението пък се състои от лицензиран саундтрак, включващ предимно рап и електронни парчета, но за да им се насладите, трябва да ги активирате от съответното меню.

По всичко личи, че самите Bizarre Creations са доволни от постигнатото в Blur, защото вече обявиха, че ще ползват енджина на играта за основа на следващите си игри. Дали ще го видим в предстоящия рейсър с Джеймс Бонд тематика (който между другото най-вероятно ще се казва James Bond: Bloodstone и подробности за него ще последват след края на еуфорията около Blur) все още не се знае, но с увлекателния си геймплей и дълбок мултиплейър режим Blur със сигурност заслужава да се превърне в еталон за рейсинг жанра.

Автор: Иво Цеков