Blairwitch Project Volume 1: Rustin Parr

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 21 ное. 2000

Филми на ужасите има колкото си щеш, но истински хорър се среща рядко. Към споменатото изключение се включва и вече придобилият култов статус по широкия свят филм “Проклятието Блеър”. Той мина през нашата страна доста незабележимо и не срещна радушния прием на публиката, както стана в Европа и САЩ, а беше грубо разчепкан и оплют от родната критика (ако не вярвате, потърсете в архива на www.netinfo.to секцията за кино). По света обаче филмът стана сензация поради две причини – първо, защото атмосферата на загадъчност и хорър-тръпката бяха вцепеняващи (просто друга, по-подходяща дума не мога да се сетя) и второ, защото този филм доказа на света, че не е нужно да разполагаш със свръхбюджет, за да постигнеш касов успех и да осигуриш старините си. Просто тримата млади и ентусиазирани автори и режисьори през миналата година успяха да получат $140.000.000 приходи срещу смешните за кино-мащабите инвестиции от $35.000!!! Така че излизането на играта “Blairwitch Project” изобщо не е изненада. Все пак живеем в свят, където интересът клати феса! 🙂

Разбира се, колко често се е случвало да виждаме на пазара игри, които използват безбожно скъп лиценз, а същевременно като геймплей и атмосфера издишат катастрофално. Достатъчно е да ви спомена само “Джурасик парк” или ако щете “Терминатор”. За щастие в случая с “Blairwitch Project” нещата стоят по-добре, но пък тук може да се забележи разлика между идеята на филма и компютърната реализация.

Страх…

Ако хората, които познавате, ви се струват пребледнели и вцепенени, ако усещате нощем странен полъх и виждате вампири и върколаци, тогава трябва да се обърнете към Spookhouse – секретна служба със задача да “усмирява” блудните души на зомбираните и да намира подходящи парцели за техния гроб. Историята малко прилича на “Досиетата X” – имаме двама главни герои, Stranger и Elspeth “Doc” Holliday. Stranger е печен тип с шлифер от 60-те и хумор от въпросната епоха, който много, ама много добре кълца вампири. Doc е чистокръвна англичанка, голям ентусиаст като Stranger и също толкова ненормална, хобито и е копаене на 5-метрова яма. Естествено има и евтина любовна история, но на Doc изобщо не му пука за своя колега и нещата са сведени само до ниво бизнес отношения.

В началото на играта Doc трябва да се впусне сама в приключението. Stranger остава безмълвен. Мисиите са удачна комбинация от два основни компонента – класически адвенчър и 3D-екшън от гледната точка на страничен наблюдател. Doc изучава терена и разпитва всички хора наоколо. Разговорите са доста добре направени и изключително подходящо се вписват в страховитата атмосфера.

Черна магия…

Гоненето на вещици и на вампири всъщност не е първостепенната задача. Това ме подсеща, че е хубаво все пак да спомена нещо и за историята, около която се развиват събитията. Doc Holliday има за задача да направи разследване на събитията в малкото градче Бъркитсвил, където се случват повече от странни неща. Загадъчно са изчезнали седем малки дечица, след което труповете им са намерени и целият град е парализиран от паника. Заподозрян е Ръстин Пар, който мърмори нещо за ритуални заклинания, гласове от отвъдното и вещици. По бързата процедура той е обвинен за убийствата и обесен.

Мисията на Holliday е да проучи странните обстоятелства около смъртта на дечицата и да разбере дали Ръстин е виновен. За целта тя действа под прикритие, разговаря с местните хорица и се опитва да научи повече за живота и странностите на обесения. Така се появяват малки куестовски задачки, а за решаването им си записвате разни работи в бележник върху монитора ви. В повечето случаи целта ви се състои в това да подредите в правилния ред разпитването на жителите. След като свършите тази задача, трябва да се въоръжите в местния мотел и да отидете

На лов за вещици!

Създателите от Terminal Reality са направили един нелош battle engine. Управлението на вашата героиня по време на бой е доста олекотено, като си служите с клавиатура и мишка. Също така противниците не са безкрайно трудни и нещата не свършват отчайващо бързо в ползва на лошите.

Освен оръжията за усмиряване на опърничави вещици Doc разполага и с някои други полезни нещица: компас, сензор за засичане на опасност (ако наблизо има вещица, ще разбереш много бързо), джобно фенерче. Към цялото това оборудване трябва да добавим и самонасочващия се лазерен мерник. Всъщност споменах ли, че действието се развива през 1941-ва! 🙂

Малко факти

Графично нивото е изключително добро – 32-битов цвят, рендирана графика, разтърсваща тъмнина и мрак. Обърнато е особено внимание на дребните детайли, като например рушащи се стени, мрачни гробища или пък меланхолична гора. Всеки елемент подкрепя страховитата атмосфера. С помощта на фенерчето можете да разгледате изключително детайлно всеки елемент, ръб или тухличка, докато през това време странни дълги сенки ви карат да се питате дали сте сами…

На също толкова добро ниво е и звукът. Като изключим безупречния диалог, останалите ефекти подчертават страховитата атмосфера. Как ви звучи внезапно изхъркване до някоя врата или пък неясни стъпки зад вас! Падаща капка вода в заседяла локва или неясно мучене на зомби!  Влудяващо…

След толкова много хвалби е време и за критика. Blairwitch разполага само с два сценария, които въпреки високото си ниво, са твърде малко за по-задълбочена игра. Освен всичко друго тя има доста солени хардуерни изисквания и е нужна инсталация от един гигабайт. Големината на играта създава мизерии, когато се сменят отделните действия, така че не се притеснявайте ако изчакате 5-10 минути, докато започне следващата сцена. Хубаво е хардът ви да е по-бързичък…

Досадно е разпитването на жителите, които при това в повечето случаи ви дават доста информация, свързана с темата “Проклятието Блеър”, но тя има адски малко общо с търсеното от вас. Неприятен е изборът на камери при екшън-сцените, което донякъде разваля доброто впечатление от графиката. Фактът, че имате само едно копче за стрелба и отваряне, също не е повод за хвалба, защото ви се налага да използвате амунициите си за глупости. Също така целите в някои от задачите са доста неясни и зле обяснени, което по-скоро обърква, отколкото да постига желания ефект за мистификация.

Въпреки тези малки проблеми, хората от Terminal Reality са положили немалко усилия и са създали една страшничка игра, която предизвиква неволно потръпване в сърцата ви при най-малкия неясен шум. Всъщност Blairwitch Project Volume 1: Rustin Parr е първата част от трилогия, свързана с темата за Проклятието, като всяка отделна част ще се прави от различни фирми. Това донякъде и обяснява факта защо играта е толкова кратка. В крайна сметка Blairwitch Project Volume 1: Rustin Parr е за всички, които са играли с голям кеф Resident Evil например. Ще очаквам с нетърпение, какво ще ни предложат другите две части.

Автор: Александър Бойчев