BioShock

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 02 окт. 2007

BioShock, въпреки всичките си бъгове и проблеми, се оказа една великолепна игра. Втората след S.T.A.L.K.E.R., която успя да ми задържи вниманието от доста време насам. Страхотната й атмосфера и комплексен геймплеен модел някакси успяват да прикрият чисто техническите недостатъци. В този гайд ще се спрем на някои от основните моменти в играта – оръжията и прилежащите им ъпгрейди, плазмидите и must have тониците.

Смъртта в BiоShock

За разлика от повечето FPS игри, в BioShock няма да видите надписа Game Over, ако умрете. Всъщност почти няма наказание, ако ви светят маслото – просто възкръсвате в най-близката Vita-Chamber машина – с всичките си оръжия, пари и екипировка непокътнати. Всички щети, които сте нанесли на противниците, преди да умрете, не се нулират, така че ако, имате проблем с някой от Големите татенца или босовете, можете да ги изтощите малко по малко на няколко опита. Според мен това прави играта с няколко идеи по-лесна, отколкото би трябвало да е, но пък ви спестяват изнервянето от постоянни презареждания.

Оръжията

Въпреки магиите (плазмидите) и ролевите заемки, BioShock си остава FPS игра. И като такава предимно ще разчитате на оръжията си, за да оцелеете. Въпреки неголемия си брой, те са адски полезни до едно, стига да свикнете кога и какво да употребявате, за да пестите боеприпаси, без да губите смъртоносната си ефективност. Оръжията могат да бъдат ъпгрейдвани и да използват различни типове амуниции. Използването на правилните ще ви помогнат адски много. Срещу стандартните сплайсъри ще се оправите с нормални куршуми, но срещу

Големите татенца е добре да използвате специалните си боеприпаси, ако искате да си спестите цяла серия разходки до Vita-Chamber-ите.
Почти всеки противник е издръжлив на един тип щети (огнени, ледени, електрически) и уязвим за други. Пълният списък би отнел цялата статия, за това ви оставям сами да ги научите. Сега ще се спрем на особеностите на всяко едно от оръжията:

Wrench – стандартно оръжие за близък бой. Може да се използва за чупенето на ключалки. Можете да зашеметите сплайсър с electrobolt и след това да го претрепете до смърт, за да пестите муниции. Има няколко тоника, които ъпгрейдват щетите и скоростта ви при близък бой.

Pistol – малък калибър и пълнител, бавна стрелба, но за сметка на това силно точен. Удобен за правене на “глави”, ако противникът не предполага, че сте около него. Може да използва нормални, бронебойни и anti-personnel амуниции.

Machine Gun – това е базовото SMG, с напълно автоматичен режим на стрелба и голям пълнител, побиращ 40 патрона. Удобен срещу множество слабо бронирани и бързо движещи се цели, като spider сплайсърите. Използва нормални, бронебойни и anti-personnel амуниции
Shotgun – голяма, шумна и смъртоносна на малки разстояния. За сметка на това стреля бавно и има само 4 патрона в пълнителя. Използва нормални, експлозивни и електрически сачми. Хванете ли лошите на къси пасове, с нея не е нужно да повтаряте.

Grenade launcher – изстрелва няколко различни типове експлозиви. Използвайте я предимно за битките с босове, тъй като нанася адски много щети, но амунициите са кът. Ще ви трябва известно време да свикнете с балистичните криви на гранатите, и рикошета им, за това можете да се тествате и след това да load-нете играта. Стреля с нормални гранати, залепящи се за стените мини и ракети с топлинно насочване (чао – чао, Голямо татенце).

Chemical Launcher – спомняте ли си химическите войски в Emperror: Battle for Dune на ордосите и тези от C&C Generals? Аз много добре, за това се изкефих на това оръжие – позволява ти да се превърнеш в един от тях. С него можеш да разпръскваш няколко типа отровни газове с различен ефект. Напалма ви превръща в ходещо инферно. Течният нитроген замразява всичко, а електрическият гел превръща опонентите ви в светещи крушки.

Crossbow – доста могъщ арбалет. Има малък пълнител и много бавна скорост на стрелба, но нанася огромно количество щети на единична цел. Разполага с оптика за още по-прецизна стрелба. Стреля с нормални, запалителни и стрели капани. последните създават електрически паяжини, подобни на тези, които можете да срещнете на някои места в Rapture. Понякога е възможно да си върнете нормалната стрела от тялото на поваления враг.

Камера – не точно оръжие, но се избира от менюто с арсенала ви. С нея можете да правите снимки на враговете си и да търсите слабите им места – адски полезно, тъй като реално увеличава ефективността на всичките ви оръжия срещу конкретен опонент. За това винаги когато имате възможност, я използвайте. Бонусът към щетите е в огромна полза, а и можете да се сдобиете с доста полезни и редки тоници по този начин.

Както вече споменах, можете да ъпгрейдвате оръжията си, за да увеличите ударната им сила, скорострелността им или точността им. Това можете да го правите при “Power to the People” машините, които са разпръснати из целия Rapture. Но тези машини се намират доста трудно. Затова се оглеждайте за път до тях винаги, когато се появят на картата ви. Всяка машина ще ви предостави по едно подобрение, за едно избрано от вас оръжие, безплатно и след това ще спре да функционира завинаги. За това избирайте ъпгрейдите си мъдро. Всяко подобрение е финално и ще остане на оръжието до края на играта.

Плазмидите

Plasmid-ите са жизненоважни за оцеляването ви в Bioshock, тъй като се явяват една от най-активните форми за атака и защита в Rapture. Някои от тях могат да се ъпгрейдват и да стават по-силни, но не всички. Също така кои ще купите и ще използвате, зависи само от личните ви предпочитания и стила ви на игра:

Electro Bolt

Най-високо достижимо ниво: 3
Описание: Изстрелва електрически зарадя, който зашеметява противниците и нанася леки щети. Добавя бонус към щетите, ако врагът е зашеметен, изпържва електрониката във всякакви защитни джаджи. Ако противникът е във вода, се получава късо и щетите са огромни. Също така отключва вратите с електрически терминали. По-високите нива увеличават щетите и времетраенето на шока.
Субективно: Това е може би най-гъвкавият плазмид в играта, заради списъка със задачи, които може да изпълни. Можете да запазите малко Adam, като не купувате втория ъпгрейд. Най-добре се комбинира с Electric flesh tonics.

Incinerate

Най-високо достижимо ниво: 3
Описание: Класически fireball Bioshock вариант. Подпалва враговете, а ако са скупчени, огънят се разпространява. Подпалва експлозивни варели и петната с разлят петрол. Нанася средно голямо количество щети в началото и по малко за всяка секунда в която целта гори. Вторият ефект се акумулира с всеки следващ изстрел. По-високите нива увеличават първичните и вторичните щети.
Субективно: Много полезно в началото на играта, особено срещу големите татенца и там, където има, можете да взаимодействате с околната среда. Става доста неизползваемо след като се сдобиете с амуниции, които могат да подпалват враговете. Но на най-високото си ниво и комбинирано с human inferno tonics, става безценно.

Winter Blast

Най-високо достижимо ниво: 3
Описание: Ледената магия нанася най-високи щети и има шанс да замрази противника. Ако гръмнете замразен противник, е достатъчен един куршум, за да го разтрошите, но в такъв случай няма да можете да преджобите тялото.
Субективно: Може би най-могъщият от плазмидите за директна атака. Лесно ви помага да се разправите и с най-коравите опоненти, но това, че после не можете да им преслушате джобовете, в даден момент започва да пречи. И се използва по-скоро за бекъп вариант.

Insect Swarm

Най-високо достижимо ниво: 3
Описание: Една от най-оригиналните атаки, които някога съм виждал в игра. Пуска рояк освирепели пчели срещу целта ви. Роякът покрива доста голяма зона и нацелва всички гадове в него.
Субективно: Много добро, за всякакви масовки, особено при големи групи от сплайсъри (splicers). Нанася леки щети и буквално ги помита на земята, където са доста удобна цел, за което си поискате оръжие. Но най-ме изкефи с уникалната си визия и усещане, което донася – пчелна наркомания!

Cyclone Trap

Най-високо достижимо ниво: 2
Описание: Поставя малък циклон на избраното място. Когато врагът мине над капана подхвърля врага във въздуха, нанасяйки му леки щети и го зашеметява като падне на земята.
Субективно: Доста безполезен от към функционалност плазмид. Забавно е да се постави няколко пъти, за да видите противниците как рипат във въздуха, особено ако преди това сте сложили на тавана някоя мина. Но до там.

Hypnotize Big Daddy

Най-високо достижимо ниво: 2
Описание: Хипнотизира Big Daddy и той те мисли за little sister. Ще те се следва навсякъде и ще те защитава. Като времетраенето в повечето случаи е достатъчно.
Субективно: Да си имаш персонално Голямо татенце, винаги е било оферта. Но в случая това изчерпва цялата ти енергия, за това е най-добре да го използваш, когато тя така или иначе е на привършване.

Telekinesis

Най-високо достижимо ниво: 1
Описание: Подобно на Gravity Gun-a в Half Life 2. Привлича обектите, към които си се прицелил, задържа ги и след това ги изстрелва по твое желание в нужната посока.
Субективно: Второто най-добро умение след electro bolt-а според мен. Чудесно е за разправа с повечето гадини, особено Nitro и Houdini сплайсърите, защото можеш да поемаш гранатите/огнените топки, с които те замерят и да им ги връщаш. Ако хвърлите тяло или експлозивен варел, също ще нанесете доста щети.

Enrage

Най-високо достижимо ниво: 1
Описание: Не нанася директни щети, но кара целта да освирепее, нападайки най-близкия предмет или човек до себе си. Атаките са по-бързи, отколкото нормалните и ако сте единственият около вбесената цел, то ще нападне вас.
Субективно: Още един плазмид, присъстващ повече за цвят. Готино е за забавление да гледате как двама противника се налагат въодушевено по главите, особено ако в мелето е замесено и Голямо татенце. Само внимавай да не попаднеш на мушката на освирепелия противник, защото хитрината ти ще се обърне срещу теб.

Security Bullseye

Най-високо достижимо ниво: 1
Описание: Вкарва технологични наноинсекти към противниците, карайки близкостоящите системи за сигурност (ботовекуликамери) да се прицелят в тях. Враговете не усещат атаката и няма да те нападнат, след като ги “заразиш”.
Субективно: Може би най-безполезният плазмид, изобщо. Хакнатите системи за сигурност правят абсолютно същото. Когато достигнете 4-то ниво в хак уменията си, пробивате автоматично системите на ботовете и кулите, а камерите се въртят по-бавно, което ги прави лесна цел за пробив.

Target Dummy

Най-високо достижимо ниво: 1
Описание: Създава холограма на избрано място. Враговете често се объркват и атакуват нея, вместо вас.
Субективно: Полезно, ако искате да се измъкнете от престрелката и да стигнете до vending machinebot shutdownhealth station или просто за забавление.

Тониците са пасивните ъпгрейди в Bioshock. Не изискват активация и винаги са включени. Има 53 тоника, разпръснати из цялата игра. Те са разделени в три секции – бойни (Combat), инженерни (Engineering) и лични (Physical). Има 6 обаче, които са жизненоважни. Ето ги и тях:

Nartural Camouflage – Един от най-добрите тоници в играта. Прави те невидим, ако застанеш на едно място за повече от няколко секунди. Много полезно за скатаване от алармите, правене на засади и в общи линии за всичко останало.

Damage research – Увеличава бонус щетите, които правите от проучване на вразите (виж секцията с камерата). Ако сте проучвали повечето от тях и използвате ъпгрейднатата версия на тоника, ще си спестите много ядове в по-големите битки. Пестите куршуми също.

Medical expert – Увеличава почти тройно щетите, лекувани от first kits пакетите. Полезно навсякъде, особено за пестене на ресурси.
Eve link – Възстановява EVE всеки път, когато използвате аптечка. Не мисля, че е нужно да обяснявам, защо това е велик тоник.
Wrench tonic – Увеличава в пъти щетите, които нанасяте с wrench-а, ускорява скоростта на удар и дава няколко допълнителни бонуса. Ако натрупате няколко, се превръщате в еквивалента на обезумял викиг с двойка огромни брадви, което пък е чудесно, когато свършат амунициите или просто за фън.

Elemental tonics – Electric Flesh, Human Inferno и Frozen Field увеличават елементъл щетите, които нанасяте с плазмидите и намаляват щетите, които понасяте от съответния елемент. Може и да не ви се наложи да ги използвате често по време на самата игра, но без тях битката с последния бос е почти невъзможна. Там ще имате нужда от колкото се може повече и по-разнообразни атаки.
Надявам се гайдът да ви е помогнал, докато странствате в смазващо мрачния свят на BioShock.

Автор: Георги Панайотов