Battle For Troy

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Бидейки едно от най-епичните събития в историята на антична Гърция, битката за Троя винаги е привличала вниманието на хората. Започвайки с Илиадата на Омир, продължавайки със стотици произведения на изкуството през Средновековието и особено Ренесанса, няколко десетки филма от зората на киното, та чак и до днес (включително Троя с Брад Пит, който скоро се появи и у нас). Въпросното събитие присъства и в много игри на историческа тематика – на мен първите ми спомени са от Age of Empires. Сега си имаме и отделна игра. Изглежда някакси странно съвпадението, че излиза заедно с поредния филм. Но за лично моя радост май между двете продукции няма почти нищо общо, освен събитията и тематиката.

Троянчета и гърченца

Концептуално играта е стратегия в реално време, но е по-скоро тактически ориентирана. Нямате огромни бази, които да развивате, а само три сгради – казарма, конюшня и строителница. Всяка от тях произвежда даден тип единици и стига да имате нужните ресурси, можете да си построите колкото си искате от тях. Икономиката ви се върти от златото – т.е. от това, което намирате след преджобване на труповете на вразите, разхвърляно на купчинки по картата, и от градовете. Самите вие не можете да строите градове. На всяка карта обаче има 4 селища, които можете да завладеете и да си осигурите сигурен, но бавен поток на злато от всеки. Колкото повече владеете, толкова повече мангизи за вас и по-малко за лошковците.

С парите си тренирате армия, ограничена до 25 говеда. Ще получавате фиксиран брой лечители в началото на всяка мисия и евентуално герой. Останалите сили сами решавате какви да са. Имате копиеносци, стрелци, мечоносци, сержанти, конници, инженери (безценни, ако трябва да превземете крепост – могат да издигат стълби по стените й) и катапулти.
Всички юнити трупат експирънс с течение на времето. В края на мисията можете да вземете със себе си за следващата тримца ветерани. Почти всяка единица има специално умение, което изпълнява от време на време – копиеносците например могат да хвърлят копията си, мечоносците се засилват и блъсват със щита си опонента, поваляйки го на земята.
Стрелците могат да изстрелват запалителни стрели и т.н. Свещениците, освен че са способни да лекуват абсолютно всичко (включително и сгради), могат да пускат някоя от двете магии, които намирате из картата – Вратите на Хадес, призоваваща 5 скелета и Огледалото на Атина – правещо юнитите ви неуязвими за известно време.

Геймплей

Истинското предизвикателство на играта е в самото й начало – тогава най-често сте с шепа войници и трябва да си пробиете път до първото селище, за да си осигурите парички. Оттам нататък следва обикаляне на картата в опит да изконтролирате всички села, за да можете да съберете достатъчна армия за финалния удар. Всичко е малко в стил King of the Hill – който най-дълго е контролирал ресурсите, взема победата. Самите мисии варират – ще трябва да отбранявате крепостните стени на Троя или да ги превземете, ще трябва да търсите артефакти или да освобождавате герои. Всичко звучи много добре, но има и няколко черни петънца.
Наистина графиката е доста добра, но изглежда малко… хммз, детска.
Освен това AI-то на половината ви персонал е на базисно ниво, разликата между троянците и гърците е само в скиновете на юнитите, а и играта на моменти става досадна. Иначе е доста добро непретенциозно заглавие, което можете да използвате за подготовка за контролното по древногръцка митология. 🙂

Автор: Георги Панайотов