Anno 1404: Dawn of Discovery

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Поредицата Anno е добре позната на феновете на стратегиите в реално време. Залагайки на доказаната комбинация от ново число в заглавието и козметични промени в геймплея, игрите от тази серия са на бял свят от 1998 г. Общото за поредицата е, че в нея битките са относително по-малко, като акцентът пада върху строежа на градове и управлението на ресурси. Новата Anno 1404: Dawn of Discovery не се отклонява от изпитаната геймплей формула, макар че се опитва да създаде впечатление за модерна икономическа стратегия.

Лична драма в Ренесанса

За разлика от някои стратегии, които не ви губят времето със сюжети, а просто ви поставят начело на държавата, в Anno 1404 имате история, която се развива на фона на вашите управленски усилия. Едва ли е трудно да се сетите, че тя започва в годината 1404, когато добрият крал Джордж има сериозни проблеми. Земите му страдат от лоша реколта и за да подобри положението, той изпраща своя син Уилям в богатия Ориент. Там той трябва да спечели благоразположението на султана, но след първоначалния успех отношенията се влошават – замесена е жена, но това не е неочаквано, нали – и двете държави започват да подрънкват оръжие.

В Anno 1404 историческата акуратност никога не излиза от границите на най-основното. Това може и да разочарова някои истински фен на периода, но не е толкова лошо – достоверността в играта е достатъчна, за да може играещият да я почувства, а в същото време липсата на сложни постановки позволява бързо да се потопите във външнополитическите интриги и атмосфера.

Строители на модерната империя

Напоследък стратегическите игри започнаха да залагат на битките и то по начин, който ни кара да ги определяме повече като тактически. Anno 1404 обаче е напълно различна в това отношение – онези от вас, които не са играли на предишно заглавие от поредицата трябва да знаят, че тук ще наблегнете много повече на търговия и дипломация, отколкото на сражения. Фундаменталните елементи на геймплея са свързани със заселване и експлоатиране на нови територии, събиране на ресурси и производството на стоки, които на свой ред да продадете на вашите търговски партньори. Решенията, които ще взимате в Anno 1404, са важни, но рядко изискват бързи реакции. Като минус тук можем да изтъкнем липсата на изчерпателен туториъл, който да ви въведе в играта.

В началото на играта получавате контрол над малък остров, но скоро той ще ви се стори тесен, при положение че схванете основните елементи на играта. Когато това стане, ще трябва да се насочите към нови територии и да установите контакт с други фракции. Търговията е важна част от всяка една държавна политика и в Anno 1404 на нея е отделено особено внимание. В играта имате на разположение над 60 вида стоки. Както вече споменах, изграждането на търговски маршрути е по-важно от въоръжаването на голяма армия и затова трябва да бъдете много прецизни. За щастие, трудността не е висока и веднъж установени, повечето неща работят добре. Когато нещо се случи, играта своевременно ви уведомява, така че спокойно може да концентрирате вниманието си върху цялостната стратегия, без да се тревожите дали складът на някои от островите ви е препълнен и не може да поеме повече стоки.

Битките в играта са малко, идват предимно в края на кампанията и са по-скоро добавка към основния геймплей. Това обаче не оправдава факта, че върху тях можеше да бъдат положени повече усилия. Никоя силна империя не е била изградена само с търговия; военната мощ винаги е била ключова за успеха. Наистина ще имате възможност да изиграете няколко сражения, но не очаквайте много от тях. Въпреки че самата история на кампанията е свързана с битки и завоевания, това е един от най-слабите елементи на Anno 1404. Битки има, но усещането е, че те са твърде изкуствени, а изходът им се решава не от правилни стратегически решения, а от точки и показатели. Може би съм максималист, но наистина не виждам с какво щеше да навреди една подобрена бойна система.

Визуално играта е напълно в унисон с геймплея. Първото впечатление от Anno 1404 е, че светът изглежда доста красиво, особено в сравнение с традиционните стратегии. Океанът и 120-те острова в него, живописните селца и добре анимираните герои създават приятна атмосфера, която наистина гали окото. Озвучението също е добро и внимателно изпипано, като например в града може да чуете смесица от най-различни ефекти, които подхождат на мястото. Стига да имате добре машина – играта поддържа и DirectX 10 – ще може да се насладите на света на играта в цялата му прелест.

Когато архипелагът ви стане малък

Освен главната кампания, може да се пробвате в някой от отделните сценарии, които ви поставят за задача да натрупате определено богатство или да завладеете друга територия. За хардкор любителите на стратегиите е предвидена опцията за отворения свят, в който може да играете до безкрай. Мултиплейър режимът обаче практически отсъства, а това е голям недостатък, защото днес той обикновено се явява продължение на сингъл режима. Наистина, в Anno 1404 съществува нещо, наречено „Gateway to the World”, което позволява на феновете да споделят профили, скрийншотове и сейвове помежду си, но едва ли тази ограничена опция може да замести истинската игра с приятели. Подобна опция предложи и последният Hitman, но там имаше повече смисъл, тъй като геймърите можеха да сравняват постиженията си и това кой как е минал играта.

Anno 1404: Dawn of Discovery е игра, за която не може да се каже нищо особено оригинално, както и нищо кой знае колко укорително. Ако мултиплейър режимът беше по-смислен или пък авторите бяха добавили втора кампания, това неминуемо щеше да увеличи стойността на играта. От друга страна обаче, ако пък графиката беше по-лоша, това значително щеше да намали визуалното удоволствие. Това средно положение не означава непременно посредственост – просто поджанрът на икономическите стратегии не е най-популярното нещо, но със сигурност неговите фенове ще оценят играта по достойнство.

Автор: Иво Цеков