Against Rome

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 09 апр. 2004

Историята, както и повечето науки, се усвоява винаги по-лесно при наличието на подходящи аудиовизуални средства… Списъкът на подобните помагала може да включи практически всичко за каквото се сетите – от филмчета а ла Дискавъри, до нагледни шамански ритуали, като едно от най-последните чудеса биха били – а и са – компютърните (включително PS, GC и т.н. базирани) геймки. Последната проява, която може да се възприеме в този дух, е Against Rome – изчистена PC стратегия, занимаваща се с младостта на Западна Европа.

PAX ROMANA

Краткото съдържание на настоящата игрица може да се формулира така:
В периода 200-450 от новата ера великото преселение на народите довлича редица буйни племена до северните части на континента ни. Новите обитатели на земите отвъд големите реки създават редица главоболия на Римляните и техните планове. Конфликтите по границата са редовни и с течение на времето придобиват все по ужасяващо значение за изстрадалата империя. Зловещият край, католицизмът и тъмните векове наближават…

Иначе като същност Against Rome e чист RTS (стратегия в реално време). Играчът разполага с единици, ресурси, възможност за строене на поселения и врагове за разбиване. Всички тези елементи са разпръснати из симпатично количество мисии. В случая хубавото е, че присъства и голяма порция начинания, отговаряща на реални събития от аналите на Западната империя. 

Моят приятел Туториала

Така… в деветдесет и пет процента от случаите туториалите (обучаващите мисии) са леко дразнещи чудеса, изпълнени с ценни и безумни поучения. Стойността им за някой начинаещ геймър или някой абсолютен лаик са неоспорими, но спрямо всички останали тези нива са просто товар от няколко излишни мегабайта. Тук обаче трябва да споменем останалите пет процента, към които в случая принадлежи и настоящата геймка. Причината за това е доста злокобна – в геймплея на Against Rome са включени няколко ключови оригинални елемента. Позициите им са доста важни, тъй че началните поучения са неизбежни, ако имате желание да преминете и една единствена мисия…

Първият момент от тази серия измислици е частта с единиците. В играта присъстват два основни варианта – самостоятелни човечета и бойни групички. Към класата на единичните типове принадлежат героите, свободните селяни, магьосниците и пр. индивиди. Втората каста – тази на груповите персонажи, обхваща всички бойни единици и поддържащия персонал на армията. Номерът в тази част на играта е, че солдатите не се управляват поединично, а като група, състояща се от до двадесет персони. 

Простолюдие

Второто по-характерно чудо в Against Rome са селяните. Тези обикновено пренебрегвани трудоваци играят основна роля в цялата игра. На първо място – те са основните строители, събирачи и изходен материал за производството на армията. Производственият цикъл на един обикновен войник обхваща следните етапи – създаване на селянин/ка – последващо обучение на войниклък в основната сграда – и краен резултат: готов солдат.

Другата оригинална способност на мирните единици е, че могат да се групират по подобие на военните си събратя. Отделенията, които се формират, се състоят от четири човека и четири коня, целта им е поддръжка и закърпване на пострадалите в бой съюзници.
 
Наука и изкуство

Третата чудновата приумица в настоящата стратегия е ъпгрейдването и разработването на нови основни технологии. За тази принципно важна цел е отделена не някоя схлупена съмнителна къщурка, а героят, достъпен в дадената мисия. Пример: за да се отключи някоя нова сграда, ще трябва да се дарят част от точките слава, натрупани до момента.

Четвъртото нововъведение в геймката е свързано със способностите на наличните магьосници. Грубо казано шаманите могат да изпълняват толкова магии, колкото и езически светилища има в рамките на поселението на играча. С други думи, колкото повече религиозни чудесии набъхате, толкова по-добре ще се държи мистичната страна на действието.

Герои

Петата по-важна новост (най-съмнителната) е свързана с контрола на войските. Войнствените елементи имат усложнен, на места неприятен контрол. Всички дребнави елементи от рода на боен строй са силно застъпени. При това предварителното планиране е изкарано на невероятна висота. Причината е там, че по време на баталия контролът над армията спада до практически нулева стойност. Единственото по-сериозно, което може да се изкомандва, е отстъпление (бягство).

Още по-озадачаваща част, свързана с битките, е куражът на подвластните части. Равнищата му спадат по всякакъв подходящ и неподходящ повод.
Последиците от по-остър спад могат да се изразят в паническо бягство и неприятна загуба. Единствените неща, които връщат така ценните героични точици, са окуражаващите крясъци на вожда и победата над прилично количество врагове.

Класика

За разлика от геймплея останалите по-съществени части на геймката са повече от познати. На първо място графиката на играта е посредствено приятна. В Against Rome присъстват множество малки детайлчета от рода на риба в езерцата и поклащащи се тревички, но като цяло няма нищо, което да оставя по осезаемо впечатление. Гледната точка и оформлението на единиците и сградите отговаря на стратегическите класики. Всичко се следи от горе, а отделните чудеса са различими до известна степен. Последният елемент се открива най-вече при масовите мелета. Ако баталията е малко по-крупна, всичко се слива в уголемен модел на космат микроб – шарена маса с размотаващи се пипала… Малко по-забавен компонент на видеото са филмчетата, монтирани в действието. Изпълнението на въпросните чудеса е добро и съдържа всички ключови елементи: нереално големи брадви, мускулести типове, кожени препаски, мрачно небе и т.н..

Аудиото на стратегията е от същия дол дренки. Характерните стратегически викове от рода на “Слушам и се подчинявам!!!” се откриват в изобилие, отделно ефектите отговарят прилично на някой от по-реалните си еквиваленти, а музиката е нещо, което бихте могли да изключите на спокойствие…

FIN

Въпреки тези по-типични аудио-визуални изпълнения настоящата игрица си остава приятно претрупана с оригинални мотиви. Е, някои от тях не са много смислени и лесни за преглъщане, но самото им наличие е значително плюсче в полза на играта. Тъй че ако си падате по стратегии и експериментаторство, открийте Against Rome и се задълбочете в разгрома на нещастния многоизстрадал Рим.

Автор: Сергей Ганчев