1503 A.D. The New World

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Предполагам, че името Sunflowers ви звучи познато. Ако сте изпуснали тяхната култова градостроителна стратегия Anno 1602, излязла преди четири години, то със сигурност не сте сред редовните фенове на въпросния жанр. Човекът, отговорен за съществуването на това малко геймстудио, съставено от петдесет човека, е Ади Бойко. То отваря врати през далечната 1993-та във Франкфурт. През 2001 година, компанията вече сътрудничи с три по-малки фирми. А именно Max Design, SEK и българите от Black Sea Studios. Sunflowers стоят зад заглавия като Anno 1602, Technomage и Holiday Island. И чак сега, след като дори и тези, които не бяха чували за малкото немско студио узнаха това-онова, ще ви кажа, че в негово лице можем да видим един изключително класен европейски геймразработчик.

Доказателството е налице. Става въпрос за поредната им хитова игра 1503 A.D. The New World. Това всъщност е англоезичното заглавие. В Германия тя се разпространява под названието

Anno 1503: The New World

Това обаче няма особено значение, тъй като и с едното, и с другото име играта е адски добра. На практика разлика няма. 1503 A.D. е градостроителна или по-скоро колониалостроителна стратегия. Наричам я така, защото в нея ще се наложи да изграждате колония от острови, да прокарвате търговски пътища между тях, както и да покорявате различни племена. Действието в 1503 A.D. се развива сто години преди събитията в предишната част (Anno 1602). За разлика от родоначалника си обаче, в тази игра има много повече военни елементи, търговски отношения и едно изцяло ново технологично дърво, което ви позволява да обучавате гражданите си в училища и университети (най-вече на по-добри военни техники).

1503 A.D. е съставена както от интересна и увлекателна кампания, така и от различни сингълплейър мисии. Задължителен елемент за добрите стратегии са отворените сценарии и произволно генерираните карти. Този елемент присъства и тук. В началото на всяка мисия започвате с един единствен кораб, натоварен с дребно количество провизии. След като намерите подходящо местенце за заселване, ще трябва да построите склад. Тази сграда заедно с магазините съставляват основните постройки, благодарение на които разширявате пределите на колонията си. Магазините служат и за задоволяване на

основните нужди на населението

Ако удовлетворяват изискванията си, жителите на вашите градчета ще започнат да инвестират в собствената ви икономика. Затова е добре да им осигурявате нужните провизии. В случай че искате населението да пазарува, ще трябва да построите и щандове за продажба на различните продукти, които добивате. Естествено, с течение на времето обществото започва да има все по-големи и по-големи нужди и ако в началото хората са жадували единствено за храна и дрехи, то скоро ще започнат да ви подръчкват за сол, тютюн, билки, коноп (hemp – иконата за конопено поле е много любопитна: листенце марихуана или иначе казано – индийски коноп), както и за кръчми, църкви, училища и т.н. Изискванията на гражданите са страшно много и за да ги задоволите, ще трябва да произвеждате всякакви неща.

Ресурсите, които са необходими за строеж на сгради, са пет – дървета, тухли, мрамор, инструменти и пари. Добивът на всеки един от първите три ще е неделима част от развитието ви, тъй като без тях няма да можете да благоустроявате градовете. Инструментите, от друга страна, се произвеждат по една доста усложнена система, включваща руда, дърво и комбинацията на тези два елемента. Въобще, целият производствен процес в 1503 A.D. е адски усложнен и включва множество компоненти. За пример ще дам производството на дрехи (една от нуждите на хората): трябва да построите ферма с овце, от която да добивате вълна. Тя има нужда от обработване в специална фабрика за дрехи. Впоследствие трябва да се транспортира до магазина и чак оттам да се разпредели по щандовете за дрехи. Както виждате

производственият процес е доста усложнен

и ако случайно по-комплексните операции и вериги ви затрудняват, по-добре не се захващайте с 1503 A.D. Нещата се заплитат още повече, когато вашите граждани започнат да имат купища изисквания. За да успеете да ги удовлетворите, ще трябва буквално да си водите бележки за това коя сграда ви липсва и от коя какво добивате.

Следващ стадий в развитието на икономиката е търговията и работата с няколко колонии. За да добивате тютюн например, ви трябват специални пустинни острови, чиято цел е да бъдат единствено сателитни колонии. Тогава ще трябва да откриете търговски пътища, по които да пренасяте нужните ви стоки. Още по-тежко става, когато поведете и военни действия. Солдатите, между другото, може да обучавате в училища, където има сложно дърво от различни умения и техники. Ще трябва да охранявате градовете си благодарение на специално пригодени кули, както и да нападате други с бойните си кораби. Но в крайна сметка икономическият елемент в 1503 A.D. е най-силно застъпен. Търговията и военните действия също са доста важен елемент от играта, но без икономика определено сте за никъде.

Очи да видят, уши да чуят

Графиката на 1503 A.D. е радост за окото, а енджинът поддържа фантастични разделителни способности. На максимален зуум всички сгради и човечета изглеждат невероятно детайлно. Ако трябва да съм точен, визията на 1503 A.D. е сред най-добрите в жанра. Всичко е направено с много желание и личи, че програмистите са отделили доста пот върху графичната част. Саундът също е на много добро ниво. Жителите разговарят помежду си, животните издават специфичните за тях звуци, а вълните на морето се разбиват с монотонен шум в крайбрежните скали. Саундтракът към играта пък е с изключително подходящи за жанра класически мелодии и пасва идеално на атмосферата на играта.

Sunflowers са направили една много добра колониална стратегия, която обхваща всички елементи на този жанр. Друг е въпросът дали ще имате нерви да се занимавате с такава сложна икономика. Но все пак разни хора, разни идеали. Аз лично предпочитам да не зациклям прекалено много на едно място и когато нещата се усложнят, прилично си бия камшика с чувство на удовлетворение преди да ми се е сринала икономиката. В едно обаче съм сигурен – заклетите фенове на Caeser, Pharaoh, SimCity и други подобни получиха играта, която очакваха. Сложна, тежка и адски зарибяваща – тя е това, от което всеки стратег има нужда.

Автор: Орлин Широв