facebook facebook
 
 
ХАРДУЕР » видеокарти
 
   
 
Коледни видеоускорители 2008
17.12.2008 | автор: Стоян Спахиев


Вносител:

сайт на продукта »

Производителите на видеоускорителни чипове запълниха някои празноти в продуктовите си линии. nVidia и ATI все още използват основната архитектура на чиповете, които пуснаха преди две години – GeForce 8xxx и Radeon HD2xxx. Чиповете претърпяха някои еволюционни промени през тези две години, преминаха през няколко производствени процеса (90nm, 80nm, 65nm, 55nm) и съответно натрупаха изчислителни блокове, тактова честота и съответно производителността нарасна съществено. От друга страна основната функционалност не бе променена – универсални Shader конвейери, поддържащи DirectX10/10.1 и съответно Shader Model 4.0/4.1.
При AMD HD2xxx бяха подменени във всички класове (висок, среден и нисък) от HD3xxx и след това от актуалните в момента HD4xxx. nVidia замениха GF8xxx с GF9xxx, но в много от случаите с просто преименуване, без промяна на продукта. В момента GeForce фамилията от среден и нисък клас съдържа множеството GF9ххх модели, а във високия клас са разположени по-новите GeForce GTX чипове. Подмяна на архитектурата и нова функционалност можем да очакваме през 2009, когато ще се появят наследниците на GeForce8/9/GTX и Radeon HD2/3/4, които ще работят с DirectX11. Производителите с минимален пазарен дял S3 и Matrox също обявиха по няколко нови модели в своите пазарни ниши.

Radeon HD4000

В долния край на високия сегмент AMD добавиха Radeon HD4830, използващ RV770 чиповете, познати от HD4850/4870, но с някои дезактивирани блокове (по този начин се оползотворяват тези чипове, част от чиито блокове имат производствени дефекти или не могат да работят на по-висока тактова честота). Radeon HD4830 запазва от RV770 256-битовия интерфейс за достъп до паметта и 16-те финализиращи блока (ROP), но обработващите модули са намалени от 10 на 8 (всеки от които съдържа 16 Shader процесора с по 5 изчислителни блока или общо 640 вместо пълните 800 на RV770) и съответно текстуриращите блокове са намалени от 40 на 32. Тактовите честоти при HD4830 също са намалени спрямо тези на HD4850 – при HD4830 чипът работи на 575MHz (вместо 625MHz), а паметта е от тип GDDR3 и работи на 900MHz/1800DDR (вместо 993MHz/1986DDR). Референтният дизайн на платка за HD4830 дублира този на HD4830 и съответно охладителят не използва пространството над съседния PCI/e слот. Предоставени са два CrossFire конектора за многоплаткова работа с до четири видеоплатки, използва се един допълнителен 6-изводен захранващ куплунг.

Двучиповите видеоплатки получиха няколко допълнителни модификации – Radeon HD4850X2 използват същия PCIe 2.0 комутационен чип като при HD4870X2, но с по-бавните HD4850 чипове и по-бавната GDDR3 памет (вместо GDDR5). Също като при HD4870/X2, така и при HD4850/X2, тактовите честоти за едно- и двучиповите платки са еднакви и съответно Radeon HD4850X2 използва чипове, работещи на 625MHz, и памет, работеща на 993MHz/1986DDR. Също като HD4870X2, така и HD4850X2 има един CrossFire конектор за двуплаткова работа (съответно три- или четиричипов CrossFireX режим – в зависимост от това дали се свързва с HD4800 или HD4800X2 платка), един 6-изводен и един 8-изводен конектори за допълнително захранване и охладител, заемащ пространството над съседния PCI/e слот. Radeon HD4850X2 консумира около 226W. Вече се предлагат и всички комбинации чип/обем памет – HD4850 с 512MB/1GB, HD4870 с 512MB/1GB, HD4850X2 с 2х512МВ/2х1GB и HD4870X2 с 2х512МВ/2х1GB.

GeForce 9600GSO 512MB

Продукт на поредната номерационна еквилибристика на nVidia е “GF9600GSO 512MB”. Досегашните GF9600GSO представляваха преименувани GF8800GS – използваха G92/b чип с 96 активни Shader процесора, 48 текстуриращи блока, 12 финализиращи (ROP) и 192-битов интерфейс за достъп до паметта (съответно с обем кратен на 384MB). Новите GF9600GSO 512MB нямат нищо общо с досегашните, а използват G94/b чипа, познат от GF9600GT, но с намален брой активни Shader процесори (48 вместо 64) и текстуриращи блокове (24 вместо 32). Всички останали параметри на GF9600GT и GF9600GSO 512MB са еднакви – 16 финализиращи блока (ROP), 256-битов интерфейс за достъп до паметта, 512МB GDDR3 памет, работеща на 900MHz/1800DDR, Shader процесори, работещи на 1625MHz и 650MHz тактова честота за останалата част от GPU-то. Запазва се и дизайнът на платките – охладителят не използва пространството над съседния PCI/e слот, предоставя се един SLI конектор за работа в двуплатков режим, използва се един 6-изводен конектор за допълнително захранване. Консумацията на GF9600GSO 512MB е около 83W.

S3 Chrome500

Миналата година S3 обявиха чип (използван в платката S3 Chrome 430GT), който поддържа всички съвременни технологии – DirectX10.1, PCI Express 2.0, подпомагане на Blu-ray/HD-DVD H.264 видео декомпресията и т.н. Производителността му бе съизмерима с тази на чиповете на ATI и nVidia от ниския ценови клас. Оттогава цената на 430GT спадна от 60$ на 40$ и се появи малко по-бързия вариант 440GTX с цена 50$, тактова честота на чипа 725MHz (вместо 625MHz) и 256МВ GDDR3 памет, работеща на 700MHz/1400DDR (вместо 500MHz/1000DDR GDDR2).

Обявен бе и нов чип – Chrome500 с няколко малки допълнения спрямо Chrome400 – вграденият HDMI звуков контролер вече поддържа 7+1 канален звук, добавен е DisplayPort контролер (при Chrome400 DP се поддържа чрез външен чип), а драйверите дават възможност за използване на графичния процесор за изчисления, несвързани с видео изображението (GPGPU) и OpenGL3.0. S3 сами продават видеоплатки и засега предлагат един Chrome500 модел – 530GT цена 45$ и разполагащ с 512MB GDDR2 памет, работеща на 500MHz/1000DDR и чип, работещ на 625MHz. Консумацията на енергия на S3 Chrome 530GT е под 25W.

S3 предлагат и модификации на Chrome400 чиповете си за вградени системи – Chrome 4300 embedded, както и за мобилни компютри – Chrome Ultra Low Power 430ULP, 435ULP и 440ULP, но също като настолните им видеоплатки всички тези продукти имат апокрифен характер и пазарният дял на всички S3 продукти (включително чипсетите на VIA с вграден видеоускорител) е под 1%.

Matrox М

Matrox пуснаха нова серия видеоплатки – „Matrox M”. Те поддържат DirectX9 (и съответно Vista Aero), използват безвентилаторно охлаждане, незаемащо пространството над съседния PCI/e слот, имат PCI Express x16 интерфейс и 512MB памет. Предлагат се модели с по два или четири видео изхода (и DVI цифрови и VGA аналогови) в платки с пълен размер или Low Profile. Една единствена от петте платки, представени до момента (M9125) поддържа двуканален DVI (dual-link) и разделителна способност 2560х1600 (за 30” монитори), но за съжаление тя има само два видеоизхода. Всички останали поддържат цифрови видеоизходи максимум до 1920х1200 (24” монитори). Платките с по два изхода поддържат в аналогов режим до 2048х1536, а тези с по четири – до 1920х1200. Тези ограничения изглеждат малко странно, тъй като единственият коз на Matrox е именно многомониторната поддръжка (неслучайно Matrox M е единственият засега графичен ускорител с четири вградени видеоизхода), а nVidia и ATI вече предлагат видеоплатки (макар и двучипови), някои от които поддържат по четири 2560х1600 монитора.

AMD FireGL и FirePro

Професионалната линия на ATI получи своите първи DX10 представители под наименованието „FireGL 3D 2007”. FireGL V3600 и V5600 са аналози на Radeon HD2600/RV630. FireGL V86xx са аналози на Radeon HD2900XT/R600 и използват GDDR4 памет - до 2GB при V8650. FireGL V7600 използва R600 чип, но с намалена наполовина шина за достъп до паметта (256-bit вместо 512-bit) – това показва, че можем да очакваме появата на Radeon HD2900Pro със сходни характеристики. FireGL V7700 е аналог на HD3870, FirePro V3700 - на HD3400, FirePro V3750 и V5700 – на HD4600, a FirePro V8700 – на HD4870.
FireMV фамилията е обогатена с един модел, базиран HD3400 – FireMV 2260 256MB, който поддържа два DisplayPort изхода до 2560х1600 или два DVI до 1920х1200 и се предлага с PCIe 2.0 x1 или х16 интерфейс.

Mobility Radeon

В мобилния сегмент са обявени Mobility Radeon HD2600/XT и HD2400/XT – аналози на настолните модели. HD2700 се позиционира между HD2600 и HD2600XT и по-скоро се използва за преминаване към „продуктови номера без буквени наставки”. Освен това ATI използват похвата на преименуването, за да обявят „новите” Mobility Radeon X2300 (90nm) и X2500, които всъщност са поредните X1300 и X1600 превъплъщения. Последният “Mobility 2000” продукт е HD2300 (90nm), който представлява хибрид, добавящ UVD модул за H.264/VC-1 декомпресия към X1300/X2300. От неговите характеристики става ясно, че UVD модулът е изграден от 10 милиона транзистора (X2300 – 105 милиона, HD2300 – 115). Mobility Radeon HD3400, HD3600 и HD3800 са аналози на настолните чипове със съответните моделни номера като изненадващо мобилните фамилии имат повече членове. Предлагат се и двучипови модели HD3850X2 и HD3870X2.

ATI смятаха да разширяват дейността си и към мобилните телефони и джобни устройства (техен клиент беше ST Microelectronics, които лицензират Unified Shader архитектурата на ATI с цел влагане в своите продукти за този сегмент - процесори и др.). Във връзка с влошените финансови показатели на AMD обаче бе взето решението Xilleon (продукти за телевизори) и Imageon (продукти за мобилни телефони) да бъдат продадени. Засега е намерен купувач на Imageon (Broadcom), но и процедурата за Xilleon няма да се забави. От друга странна, именно мобилните телефони и устройствата за домашно развлечение са следващото поле, в което се очаква да навлязат х86 процесорите (ако плановете и на AMD и на Intel за все по-голяма интеграция и все по-малка консумация на енергия успеят), така че едно подобно отстъпление може би ще бъде само временно. 

напиши коментар
 
ПРОДУКТ НА СЕДМИЦАТА  

AOC представи новия монитор AG273QX

ОЩЕ видеокарти
Nvidia обновява RTX линията със "Super RTX" 33
Видео карта: Gigabyte GeForce GTX 660 Ti 17
Видео карта: Sapphire Radeon HD 6770 16
Видеокарта: Palit GeForce 9500GT 1GB Super+ 16
Видеокарта: Sapphire Radeon HD5870 14
Видеокарта: Gigabyte GeForce GT220 14
Видеокарта: Palit GTX 460 1GB Sonic Pl. 13
Видеокарта: AТI Radeon HD5970 - част 1 13
Видеокарта: Sapphire Radeon HD5450 1GB 11
Видео карта: Sapphire Radeon HD 6970 10
ДРУГО ОТ ATI Radeon
GeForce GTX и Radeon HD4800 – част 2
GeForce GTX и Radeon HD4 – част 3